انتشار داوطلبانه حضور و غیاب دومین نماینده

  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

آقای قاضی زاده، نماینده و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، طی اقدامی قابل تقدیر به عنوان دومین نماینده، اطلاعات حضور و غیاب خود در صحن علنی مجلس را جهت انتشار در اختیار مجموعه شفافیت برای ایران قرار دادند. در […]

انتشار داوطلبانه حضور و غیاب دومین نماینده

آقای قاضی زاده، نماینده و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، طی اقدامی قابل تقدیر به عنوان دومین نماینده، اطلاعات حضور و غیاب خود در صحن علنی مجلس را جهت انتشار در اختیار مجموعه شفافیت برای ایران قرار دادند.


در همین راستا و در جهت تحقق نظارت عمومی بر حضور و غیاب نمایندگان مجلس، آقای قاضی‌زاده، عضو هیئت رئیسه مجلس نیز به صورت داوطلبانه اطلاعات حضور و غیاب خود در صحن علنی مجلس را در اختیار مجموعه شفافیت برای ایران قرار دادند تا منتشر شود. جهت تسریع و توسعه هرچه بیشتر شفافیت داوطلبانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شفافیت را از نمایندگان شهر خود مطالبه کنید.
حضور فیزیکی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، نه تنها یکی از وظایف قانونی نمایندگان و از دیدگاه موکلانشان یکی از وظایف حداقلی آنها است بلکه باعث قوام فعالیت نمایندگی و چهارچوب دادن به مجلس می‌شود، در همین راستا نیز مقام معظم رهبری بارها به این موضوع اشاره کرده اند و از وضعیت موجود ادوار مختلف مجلس گلایه کرده‌اند. با این وجود، میزان حضور نمایندگان در جلسات مجلس واقعا تاسف بار است به گونه‌ای که معمولا بین 60 تا 90 نفر از نمایندگان در اکثر جلسات حضور ندارند (حدود 20 تا 30 درصد کل نمایندگان) و اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس صرفا در جلسات بسیار مهم مانند جلسات رای اعتماد وزرا یا استیضاح آنها حضور دارند. وجود این معضل طی سال‌های متمادی نشان می‌دهد که آیین‌نامه داخلی مجلس و تعیین جریمه برای نمایندگان، راهکاری ناکارآمد برای حل این معضل است.  راه‌حل این مشکل، تغییر رویکرد نظارت متمرکز به رویکرد نظارت مردمی است. به این ترتیب که با انتشار بروز اطلاعات مربوط به حضور و غیاب نمایندگان در قالب‌های استاندارد ارائه داده،‌ مردم را به میدان نظارت بر نمایندگان کشاند.

این فایل‌ها از طریق لینک زیر قابل دانلود هستند:

 دریافت
حجم: 108 کیلوبایت
توضیحات: اطلاعات حضور و غیاب آقای قاضی زاده

تذکر

  • شفافیت برای ایران بدون هیچ‌گونه دخل و تصرف و هیچ‌گونه توضیحی پیرامون فایل‌های اکسل، آن‌ها را منتشر می‌کند. افراد، رسانه‌ها و سایر نهادها با توجه به تخصص و نیاز خود، می‌توانند از این فایل‌ها استفاده و آن‌ها را مورد تحلیل و نقد قرار دهند.
  • از آقای قاضی زاده بابت شکستن سد محرمانگی در مجلس و انتشار داوطلبانه اطلاعات حضور و غیاب خود تشکر می‌کنیم. شفافیت برای ایران از سایر نماینده‌های مجلس نیز دعوت می‌کند تا با انتشار داوطلبانه اطلاعات حضور و غیاب خود، به این حرکت بپیوندند. شفافیت برای ایران اعلام می‌دارد که ظرفیت برای انتشار اطلاعات حضور و غیاب سایر نمایندگان نیز فراهم بوده و تمامی نمایندگان مجلس می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.
  • اگر تعداد نمایندگانی که اطلاعات حضور و غیاب خود را منتشر می‌کنند به حد قابل قبولی برسد، شفافیت برای ایران سامانه‌ای مجزا برای این امر ایجاد کرده و اطلاعات حضور و غیاب نمایندگان مجلس را به صورت سیستمی منتشر خواهد کرد. اما از مجلس شورای اسلامی نیز درخواست می‌کنیم که اطلاعات حضور و غیاب، آراء و میزان مشارکت در رأی‌گیری نمایندگان را به صورت رسمی منتشر نماید.
  • شما می‌توانید اطلاعات حضور و غیاب آقای حاجی دلیگانی را از اینجا مشاهده کنید.

برای بحث و گفتگو پیرامون این مطلب، به انجمن شفافیت برای ایران مراجعه نمایید.

مطالعه بیشتر

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به پرونده شفافیت حضور و غیاب مراجعه کنید.