معرفی دوره مجازی «حل مشکلات عمومی با استفاده از داده»

  • ۷ اسفند ۱۳۹۶
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

به منظور تأمین هدف حکومت داده‌محور و مبتنی بر شواهد بیشتر، GovLab در موسسه آموزش عالیِ مهندسی Tandon در دانشگاه نیویورک، دوره آنلاین «حل مشکلات عمومی با استفاده از داده» را راه‌اندازی کرد که با حمایت بنیاد لورا و جان […]

معرفی دوره مجازی «حل مشکلات عمومی با استفاده از داده»

به منظور تأمین هدف حکومت داده‌محور و مبتنی بر شواهد بیشتر، GovLab در موسسه آموزش عالیِ مهندسی Tandon در دانشگاه نیویورک، دوره آنلاین «حل مشکلات عمومی با استفاده از داده» را راه‌اندازی کرد که با حمایت بنیاد لورا و جان آرنولد شکل گرفته است.

مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا مبانی قانون سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد سال 2017 را به اتفاق آراء تصویب کرد (HR 4174). در سالی که عدم توافق در قانون‌گذاری آن را متمایز می‌کند، این لایحه قانونی دو حزبی بر اساس توصیه کمیسیون سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد بود. 15 عضو کارشناس در نامه‌ای به رئیس جمهور و رهبران کنگره اعلام کردند که ما به آینده‌ای احتیاج داریم که در آن «شواهد منسجم به عنوان بخش معمول عملیات‌های دولت به طور موثری تولید می‌شوند، و برای طرح‌ریزی سیاست‌گذاری عمومی موثر مورد استفاده قرار می‌گیرند».

به منظور تأمین هدف حکومت داده‌محور و مبتنی بر شواهد بیشتر، GovLab در موسسه آموزش عالیِ مهندسی Tandon در دانشگاه نیویورک، دوره آنلاین «حل مشکلات عمومی با استفاده از داده» را راه‌اندازی کرد که با حمایت بنیاد لورا و جان آرنولد شکل گرفته است.

این مجموعه سخنرانی آنلاین به کارکنان بخش دولتی یا به طور ساده کسانی که برای مردم کار می‌کنند، کمک می‌کند تا استفاده از داده برای بهبود تصمیم‌گیری را بیاموزند. از طریق نمونه‌های واقعی و مطالعات موردی – 10 سخنرانی ویدئویی از کارشناسان مطرح در این زمینه – دوره جدید، اصول اولیه علم داده را بیان می‌کند و راه‌هایی را بررسی می‌کند که شرکت‌کنندگان می‌توانند به کمک آن‌ها قالب ذهنی تحلیلی داده را توسعه دهند. سخنرانی‌های مجموعه شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مقدمه‌ای بر تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد (کوئنتین پالفری، مدیر اجرایی سابق مجتمع فنی ماساچوست)

  1. روش‌ها و تفکر تحلیلی داده، بخش اول (جولیا لین، دانشگاه نیویورک)

  1. یادگیری ماشینی (گیدئن من، شرکت بلومبرگ)

  1. کشف و گردآوری داده (کارتر هوگلی، دانشگاه جانز هاپکینز)

  1. پلتفرم‌ها و مکان‌های ذخیره‌سازی داده (آرنود ساهاگات، موسسه کورنل تک)

  1. روش‌ها و تفکر تحلیلی داده، بخش دوم (دانیل گروف، بنیاد آلفرد پی. سلون)

  1. موانع ایجاد یک نمونه داده (بث بلار، دانشگاه جانز هاپکینز و گاوکس)

  1. داده مشارکتی (استفان جی. ورهالتی، گاولب)

  1. تقویت فرهنگ تحلیلی داده (آمین را مشاریکی، موسسه ESRI)

  1. کنترل و اشتراک داده (بث سیمون نوک، تندن دانشگاه نیویورک/گاولب)

هدفِ این مجموعه سخنرانی این است که شرکت‌کنندگان را قادر سازد ارزش داده را تعریف کرده و به حداکثر برسانند  تا به ارزش‌های خالص و نتایج بهبود یافته، کاهش هزینه‌ و افزایش کارایی در فرایند تدوین سیاست‌گذاری‌ها و خدمات عمومی دست یابند. هیچ تجربه قبلی درباره علم کامپیوتر یا آمار ضروری نیست. در حقیقت، دوره دقیقا به گونه‌ای طراحی شده است تا نیاز متخصصان دولتی که به دنبال مقدمه‌ای از علم داده هستند را تأمین کند.

چرا حالا؟

توانایی درک و استفاده از حجم همواره رو به رشد داده‌های جدید و تکنیک‌های علم داده در حال تبدیل شدن به یک ضرورت برای حکومت در قرن 21 است. با امکان اندازه‌گیری موفقیت‌های پیشین، تشخیص نابرابری‌های کنونی و پیش‌بینی عملکرد آینده، داده – به‌ویژه داده گردآوری و منتشر شده از سوی دولت – تبدیل به یک ابزار مهم برای رسیدگی به مشکلات هر عرصه شده است. با این وجود، بسیاری از وعده‌های تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد و داده‌محور تحقق نیافته‌اند؛ زیرا بسیاری از کسانی که در نهادهای دولتی کار می‌کنند تجربه اندکی از تبدیل داده به فکر عملیاتی دارند. حتی آن دسته از کارکنان دولتی که مهارت‌های کمّی بیشتری دارند، هنگام کار با داده با موانع قانونی یا فنی مواجه می‌شوند که این امر چگونگی اطلاع از اینکه داده را مسئولانه و مطابق موازین اخلاقی گردآوری، تحلیل، استفاده و ذخیره کنیم و به اشتراک بگذاریم را دشوار می‌کند.

اگر منصف باشیم، استفاده از داده داروی همه دردها نیست. نگرانی‌های قانونی درباره نحوه استفاده از داده، شامل حریم خصوصی و ملاحظات مربوط به مسئولیت‌پذیری داده، مسائل مربوط به داده بد و محدودیت‌های موجود برای دستیابی به داده خوب وجود دارند. اما همچنان استفاده از داده برای حل مشکلات عمومی به طور فزاینده‌ای یک استاندارد برای کارکنان بخش دولتی محسوب می‌شود.

تصاویری از وبسایت «حل مشکلات عمومی با استفاده از داده»

این دوره برای چه کسانی در نظر گرفته شده است؟

«حل مشکلات عمومی با استفاده از داده» برای کارآفرینان بخش عمومی طراحی شده است – افراد پرشور و خلاقی که دوست دارند از داده و فناوری جدید برای انجام کارهای خوب در دنیا بهره ببرند. به‌علاوه، هدف از این دوره کمک به شرکت‌کنندگان است – هم داخل و هم خارج از دولت – تا ظرفیت خود برای استفاده از داده و شواهد برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری را افزایش دهند.

آنچه خواهید آموخت.

کارآفرینان بخش عمومی اصول اولیه چگونگی انجام موارد زیر را خواهند آموخت:

  • چگونگی بیان کردن ارزش استفاده از داده برای حل مشکلاتی که در شغل خود روی آن‌ها کار می‌کنند،

  • چگونگی طرح کردن سوال و مشخص کردن داده مربوطه برای پاسخ به آن‌ها جهت آگاهی دیگران نسبت به کار خود،

  • درک کردن تکنیک‌های علم داده شامل تکنیک‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای تبدیل اطلاعات به بینش استفاده کرد،

  • مشخص کردن مزایا و خطرات گردآوری، پردازش، استفاده و به اشتراک‌گذاری داده،

  • و دانستن این‌که دیگران چگونه در حال گردآوری، استفاده و به اشتراک‌گذاری داده به صورت مسئولانه و مطابق موازین اخلاقی هستند.

اساتید و محتواهای این دوره را از اینجا ببینید.