LegalApp کلمبیا: راهنمای حقوقی تنها با یک کلیک

  • ۳ اسفند ۱۳۹۶
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

به‌نقل از یکی از پیشگامان وزارت دادگستری کلمبیا، بیش از 4,800,000 کاربر از خدمات و رویه‌های قضایی LegalApp بهره‌مند شده‌اند. این ابتکار بخشی از برنامه عملیاتی ثانویه در چارچوب مشارکت حاکمیت باز (OGP) در کلمبیا است که به‌عنوان پروژه «تغییر» […]

LegalApp  کلمبیا: راهنمای حقوقی تنها با یک کلیک

به‌نقل از یکی از پیشگامان وزارت دادگستری کلمبیا، بیش از 4,800,000 کاربر از خدمات و رویه‌های قضایی LegalApp بهره‌مند شده‌اند. این ابتکار بخشی از برنامه عملیاتی ثانویه در چارچوب مشارکت حاکمیت باز (OGP) در کلمبیا است که به‌عنوان پروژه «تغییر» توصیف شده و هدف آن، ارائه راهنمایی برای حل دعاوی، مشکلات یا اختلاف‌ نظرهایی با ماهیت حقوقی است که هر شهروندی ممکن است در طول حیات خود با آن‌ها روبرو شود (طلاق، نقض قرارداد، پرداخت بدهی، مستمری و غیره).

به‌نقل از یکی از پیشگامان وزارت دادگستری کلمبیا، بیش از 4,800,000 کاربر از خدمات و رویه‌های قضایی LegalApp بهره‌مند شده‌اند. این ابتکار بخشی از برنامه عملیاتی ثانویه در چارچوب مشارکت حاکمیت باز (OGP) در کلمبیا است که به‌عنوان پروژه «تغییر» توصیف شده و هدف آن، ارائه راهنمایی برای حل دعاوی، مشکلات یا اختلاف‌ نظرهایی با ماهیت حقوقی است که هر شهروندی ممکن است در طول حیات خود با آن‌ها روبرو شود (طلاق، نقض قرارداد، پرداخت بدهی، مستمری و غیره). LegalApp با بکارگیری و تخصیص فناوری اطلاعات و ارتباطات زمینه ارائه کمک را فراهم و به‌عنوان پنجره ابزار برای بهبود دسترسی به اجرای عدالت عمل می‌کند.

وزارت دادگستری با توجه به دو مسئله مهم، LegalApp را ایجاد کرده است: 1. عدم دانش کافی کاربران درباره رویه‌های حل مشکلات حقوقی، 2. عدم آگاهی از پیشنهاد حقوقی نهادی.

LegalApp یک ابزار مشاوره دیجیتال رایگان است که با زبان ساده و قابل فهم، اطلاعاتی درباره بیش از 260 «راهکار قضایی» برای حل یک تعارض ارائه می‌دهد. این نرم‌افزار همچنین به سوالات مهم پاسخ می‌دهد، سوالاتی چون: چه کاری انجام دهیم؟ به کجا مراجعه کنیم؟ و گزینه‌های پیش روی کاربر در شرایط مختلف چیست؟ LegalApp دارای توصیه‌های گوناگون و اطلاعات به‌روز شده درباره هنجارهای حوزه‌های حقوقی مختلف نیز هست. حوزه‌هایی چون: حقوق مدنی، حقوق کار، حقوق جزا، حقوق تجارت، حقوق اداری، قانون اساسی، حقوق محیط زیست، و حقوق مصرف‌کننده.

بعلاوه این نرم‌افزار دارای ویژگی‌هایی است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. دارای راهنمایی با اطلاعات تماس حدود 20،000 مقام دولتی است که قادر به حل دعاوی هستند و از طریق یک سرویس جغرافیایی جزئیاتی نظیر آدرس، شماره تماس، ساعات کاری و محل دقیق هریک را در هر شهرستان نشان می‌دهد.

  2. همچنین تنها صفحه‌ وب در کلمبیا است که چنانچه یک رویه قضایی وکیل بخواهد یا هزینه‌ای داشته باشد، به کاربر اطلاع می‌دهد.

  3. دارای بانکی متشکل از نمونه‌های پیش‌نویس‌ اسناد حقوقی است تا ارتباط با نهادها را تسهیل و از اتلاف زمان و منابع جلوگیری کند.

  4. دارای بخشی با عنوان «باید بدانید» متشکل از سوالات پرتکراری است که لازم است شهروندان قبل از شروع یک رویه قضایی از آن‌ها آگاهی داشته باشند. برای مثال، هزینه استخدام وکیل و امکان تعویض وکیل در طول یک فرآیند قضایی را توضیح می‌دهد.

  5. دارای فرهنگ لغت واژگان حقوقی است که توسط مجریان عدالت مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین کاربر را قادر می‌سازد معنی واژگان حقوقی مختلف نظیر «مواظبت» یا «حضانت» را بداند.

  6. اخیرا LegalApp این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا قرارهای ملاقات در کلینیک‌های حقوقی را برنامه‌ریزی و به صورت خصوصی مشاوره حقوقی دریافت کنند.

موفقیت این سرویس سبب شده است کلمبیا موقعیت خود را به عنوان رهبر در فهرست خدمات قضایی آنلاین در مرکز مطالعات عدالت قاره آمریکا (JSCA) تثبت کند. LegalApp در بین 130 وبسایت از 32 کشور عضو سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) دارای رتبه اول است. به‌علاوه، یکی از تعهدات مهم کلمبیا در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) استمرار تقویت LegalApp با توجه به این موضوع است که این وبسایت تعداد قابل توجهی بازدید از کاربران مختلف در کلمبیا و کشورهای دیگری نظیر ایالات متحده (34،365)، مکزیک (20،362)، اسپانیا (14،002)، پرو (8،453) و آرژانتین (8،322) دارد.

تمایل کاربران به استفاده از LegalApp، نیاز به رشد از یک صفحه اینترنتی به طراحی و اجرای یک نرم‌افزار همراه را به‌وجود آورد. به همین دلیل، از 6  آوریل 2017 این نرم‌افزار در فروشگاه‌های دیجیتال برای سیستم عامل‌های IOS و اندروید در دسترس قرار گرفت. نرم‌افزار همراه همچنین بیش از 57،340 مورد دانلود را نشان می‌دهد. موضوعاتی که بیش از همه مورد مشورت قرار گرفته‌اند عبارتند از: «در صورتی که بخواهم پرداخت حمایت از کودکان را اصلاح یا تسویه کنم، چه کاری باید انجام دهم؟»، «چطور بدهی خود را پرداخت کنم؟»، «چطور یک اجاره‌نامه را لغو کنم و در صورت عدم موافقت مستاجر، ملک را پس بگیرم؟»، «چنانچه قربانی یک جنایت باشم یا از جرمی مطلع باشم، چطور آن را گزارش دهم؟»، «در صورت درگیری با همسایگانم، چه کار کنم؟»

ابتکاراتی چون LegalApp خلاء موجود در ارتباط با دسترسی به اطلاعات درباره اجرای عدالت و پیشنهاد سازمانی را از بین می‌برند. با این سرویس، یک شهروند درباره شرایط یا سازوکارهای حل مشکلات از طریق سیستم قضایی و شناسایی نهادها و مسئولین مربوطه از شفافیت بیشتری برخوردار است.

شما می‌توانید اصل این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.