قانون‌سپاری 8: مشارکت شهروندان در قانون‌گذاری در اتریش

  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

E-Recht با هدف نهایی شفاف و کارآمد‌کردن قانونگذاری، یک جریان کاری آنلاین بدون کاغذبازی ایجاد می‌کند که شامل تدوین پیش‌نویس اولیه لایحه تا انتشار قانون است. با این کار، سیستم باعث بهبود سهولت اجرای قوانین می‌شود و اجازه بازیافت داده […]

قانون‌سپاری 8: مشارکت شهروندان در قانون‌گذاری در اتریش

E-Recht با هدف نهایی شفاف و کارآمد‌کردن قانونگذاری، یک جریان کاری آنلاین بدون کاغذبازی ایجاد می‌کند که شامل تدوین پیش‌نویس اولیه لایحه تا انتشار قانون است. با این کار، سیستم باعث بهبود سهولت اجرای قوانین می‌شود و اجازه بازیافت داده را می‌دهد.

محل: اتریش

سطح: ملی

نمای کلی

از سال 2001، E-Recht پشتیبانی آنلاین و پیوسته از قانونگذاری را در کل فرآیند قانونگذاری فراهم می‌کرد – از ارائه لایحه و اظهار نظر گرفته تا تصمیم‌گیری در پارلمان و انتشار نهایی. E-Recht با هدف نهایی شفاف و کارآمد‌کردن قانونگذاری، یک جریان کاری آنلاین بدون کاغذبازی ایجاد می‌کند که شامل تدوین پیش‌نویس اولیه لایحه تا انتشار قانون است. با این کار، سیستم باعث بهبود سهولت اجرای قوانین می‌شود و اجازه بازیافت داده را می‌دهد. کاربران مجاز یعنی مقامات دولتی، می‌توانند لایحه را به صورت مؤثری در کل چرخه عمر آن دنبال کنند و در آن مشارکت نمایند.

نقاط قوت

در حالی که شهروندان اجازه مشارکت در این سیستم خاص را ندارند – چون روش‌های احراز هویت نیاز به دسترسی به اینترانت نهادهای دولتی دارند – E-Recht نمونه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه می‌توان قانونگذاری را به طور مؤثرتر آنلاین کرد.

نقاط ضعف

در حال حاضر، E-REcht پروتکل‌های امنیتی لازم برای مشارکت عموم مردم در سیستم قانونگذاری آنلاین را ندارد. به عنوان گامی به سمت ارتقای بیشتر شفافیت در فرآیند قانونگذاری، دولت اتریش باید از جستجوی فرصت‌هایی که شهروندان را تشویق به مشارکت می‌کنند، بهره ببرد.

منابع

  1. https://journals.muni.cz/mujlt/article/viewFile/2482/2046