مفهوم‌شناسی سیاست‌گذاری داده باز حاکمیتی و تبیین مزایا و فواید آن در عرصه‌های مختلف سیاست‌گذاری

  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۶
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: شفافیت برای ایران
  • لینک کوتاه:

یکی از رویکردهای نوین شکل گرفته در عرصۀ سیاست‌گذاری و حکمرانی، بحث سیاست‌گذاری دادۀ باز حاکمیتی است. سیاست‌گذاری دادۀ باز حاکمیتی، مفهوم و رویکردی جدیدی است که به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در عرصۀ سیاست‌گذاری است. چکیده یکی از […]

مفهوم‌شناسی سیاست‌گذاری داده باز حاکمیتی و تبیین مزایا و فواید آن در عرصه‌های مختلف سیاست‌گذاری

یکی از رویکردهای نوین شکل گرفته در عرصۀ سیاست‌گذاری و حکمرانی، بحث سیاست‌گذاری دادۀ باز حاکمیتی است. سیاست‌گذاری دادۀ باز حاکمیتی، مفهوم و رویکردی جدیدی است که به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در عرصۀ سیاست‌گذاری است.

چکیده

یکی از رویکردهای نوین شکل گرفته در عرصۀ سیاست‌گذاری و حکمرانی، بحث سیاست‌گذاری دادۀ باز حاکمیتی است. سیاست‌گذاری دادۀ باز حاکمیتی، مفهوم و رویکردی جدیدی است که به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در عرصۀ سیاست‌گذاری است. پژوهش حاضر با هدف فهم سیاست‌گذاری دادۀ باز حاکمیتی و فواید و مزایای آن در عرصۀ سیاست‌گذاری شکل گرفته است. این پژوهش با روش و رویکرد توصیفی تحلیلی انجام شده است و با بهره‌گیری از روش تحلیل اسنادی، مزایا و فواید سیاست‌گذاری دادۀ باز در عرصۀ حاکمیتی مشخص می‌شود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و اکتشافی است و فاقد فرضیۀ پژوهشی است. با مشاهدۀ پژوهش‌های انجام شده در حوزۀ دادۀ باز و همچنین اقدامات عملی که در سطح جهان انجام شده است، مشخص می‌شود که سیاست‌گذاری دادۀ باز حاکمیتی باعث تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تأثیرات مدیریتی و حاکمیتی (سیاس تگذاری) می‌شود که این تأثیرات، در جای خود، گام‌هایی مهم در راستای تحول دولت و سیاست‌گذاری دولتی است.

این پژوهش توسط آقایان محمد عبدالحسین زاده، مهدی ثنائی و محمدمهدی ذوالفقار زاده تهیه شده است.

شما می‌توانید فایل pdf این پژوهش را دریافت و مطالعه کنید:

 دریافت
حجم: 1.88 مگابایت

تذکر: مطالب بازنشر و مهمان بدون هیچگونه دخل و تصرف در سایت شفافیت برای ایران منتشر می‌شوند.