شرکت‌های باز انگلستان؛ داده باز به عنوان بخش کوچکی از تصویر

  • ۵ مهر ۱۳۹۶
  • 20
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین ملک‌نژاد
  • لینک کوتاه:

دولت بریتانیا در سال 2013 همزمان میزبان اجلاس سازمان همکاری باز (OGP) بود و ریاست G8 را نیز به عهده داشت. دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، از این سکوی مشترک برای شروع تعهد مثبت نسبت به شفافیت مالکیت ذینفع استفاده […]

شرکت‌های باز انگلستان؛ داده باز به عنوان بخش کوچکی از تصویر

دولت بریتانیا در سال 2013 همزمان میزبان اجلاس سازمان همکاری باز (OGP) بود و ریاست G8 را نیز به عهده داشت. دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، از این سکوی مشترک برای شروع تعهد مثبت نسبت به شفافیت مالکیت ذینفع استفاده کرد (شناسایی مالکان واقعی شرکت‌ها که ابزار مهمی در از بین بردن توانایی شرکت‌های محافظ برای پوشاندن فساد مالی بود) که قابلیت مطرح کردن هنجارهای جهانی برای مساله مورد نظر را داشت. در پشت صحنه، ائتلاف گروه‌های جامعه مدنی بر فساد، تقلب، توسعه در خارج از کشور و عدالت مالیاتی تمرکز کرده بود که دستور کار را به کمک پایگاه داده پیشتاز داده شرکتی باز یعنی OpenCorporates به پیش می‌بردند.

 خلاصه

دولت بریتانیا در سال 2013 همزمان میزبان اجلاس مشارکت حاکمیتی باز (OGP) بود و ریاست G8 را نیز به عهده داشت. دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، از این سکوی مشترک برای شروع تعهد مثبت نسبت به شفافیت مالکیت ذینفع استفاده کرد (شناسایی مالکان واقعی شرکت‌ها که ابزار مهمی در از بین بردن توانایی شرکت‌های محافظ برای پوشاندن فساد مالی بود) که قابلیت مطرح کردن هنجارهای جهانی برای مساله مورد نظر را داشت. در پشت صحنه، ائتلاف گروه‌های جامعه مدنی بر فساد، تقلب، توسعه در خارج از کشور و عدالت مالیاتی تمرکز کرده بود که دستور کار را به کمک پایگاه داده پیشتاز داده شرکتی باز یعنی OpenCorporates به پیش می‌بردند.

این مطالعه موردی نشان می‌دهد که برنامه OpenCorporates توانست نفوذ خود را اِعمال کند تا نقش مهم و هر چند جزئی در موفقیت پویش موجود برای شفافیت مالکیت ذینفع ایفا نماید. این مطالعه موردی درباره دو مساله مهم در بخش تاثیر داده باز بحث می‌کند که محرک‌های مهمی برای تغییر اجتماعی هستند: تداوم نقش طرفداری سنتی و محدوده‌های به اصطلاح PSI.

نکات مهم

  • بررسی مسائل پیچیده‌ای مانند فساد و اصلاح حاکمیت نیاز به چیزی بیش از باز کردن داده حاکمیت دارد. موفقیت این یک فصل در پویش برای شفافیت مالکیت مفید، کاملا متکی بر وقوع همزمان عواملی مانند حالت سیاسی، رویدادهای خارجی و تلاش‌های متمرکز و هماهنگ سازمان‌های طرفدار سنتی است.
    • تخصص OpenCorporates که از سال‌ها کار با داده دولت (باز و غیر باز) درباره شرکت‌ها به دست آمده، نقش مهمی در این موفقیت ایفا کرده است. برنامه OpenCorporates به تنهایی نمی‌توانست به این موفقیت دست یابد.
    • نقش جامعه داده باز نباید فقط شامل استفاده از داده دولتی باشد که برای این جامعه فراهم شده است، بلکه باید آن دسته از داده‌های دولتی که به آن‌ها نیاز دارد را نیز درخواست کند.

ارقام

  • کل مبالغ به دست آمده از فساد در 150 تحقیق گسترده شامل ناقلان شرکت که ذینفعان واقعی تراکنش مالی را پوشش می‌دادند: 56.4 میلیارد دلار.
  • حوزه‌هایی که تحت پوشش پایگاه داده OpenCorporate اطلاعات شرکت قرار می‌گیرند: 105
  • شرکت‌هایی که در پایگاه داده OpenCorporates فهرست شده‌اند: 85 میلیون
  • تعداد شعبه‌های فرعی گلدمن ساچز که در جزایر کایمن ثبت شده‌اند: 739

نقل قول

“اگر این فقط OpenCorporates بود، البته که اتفاق نمی‌افتاد. اما مثالی که آن‌ها نشان می‌دهند و درک فنی که در نتیجه این مثال به دست می‌آورند، واقعا اهمیت زیادی دارد.”

دیود مک نایر، نجات کودکان/یک

“لابی سیاسی واقعا دشوار است. منظورم این است کاری که انجام می‌دهم، داده، کدگذاری داده، این کار بسیار سادهتر است.”

کریس تاگارت، OpenCorporates

پیشینه

در سال 2010، بانک جهانی گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد 213 تحقیق گسترده در مورد فساد در 80 کشور انجام شده است که 150 مورد آن شامل ابزار شرکتی بوده که برای پوشش دادن ذینفعان واقعی تراکنش‌های مالی استفاده می‌شد. در این 150 مورد، کل ارقام به دست آمده از فساد تقریبا به 56.4 میلیارد دلار می‌رسید. این گزارش با عنوان “اربابان عروسک خیمه شب‌بازی: فساد چگونه از ساختارهای قانونی برای پنهان کردن دارایی‌های مسروقه استفاده می‌کند و چه کاری درباره آن انجام می‌دهد”، مثالی از مناقصه برگزار شده توسط دولت کنیا برای جایگزینی سیستم صدور گذرنامه در این کشور را نقل می‌کند:

دولت کنیا علیرغم دریافت مزایدهای به مبلغ 6 میلیون پوند از یک شرکت فرانسوی، قراردادی به مبلغ پنج برابر بیشتر (31.89 میلیون پوند) با شرکت Anglo-Leasing امضاء کرد که یک شرکت پوششی بریتانیایی بود و آدرس ثبت شده آن فقط یک صندوق پستی در لیورپول بود. تصمیم دولت کنیا علیرغم این واقعیت گرفته شد که شرکت آنگلولیزینگ پیشنهاد پیمانکاری کار واقعی را به این شرکت فرانسوی داده بود. مطالبی که توسط افراد افشاکننده به مطبوعات درز پیدا کرده، نشان می‌دهد که سیاستمداران ارشد فاسد در حال برنامه‌ریزی برای به جیب زدن منابع مالی اضافی ناشی از این قرارداد هستند. اما تلاش‌ها برای بررسی این اتهامات در زمانی نافرجام ماندند که ثابت شد نمی‌توان فهمید واقعا چه کسی Anglo-Leasing را کنترل می‌کند.1

یکی از توصیه‌های مهم گزارش این بود که اطلاعات موجود در دفاتر ثبت شرکت‌ها باید بهبود یابند و دسترسی به آن‌ها آسان شود. توصیه‌هایی که در گزارش مشابه توسط OECD در سال 2001 با عنوان “پشت نقاب شرکت: استفاده از ماهیت شرکت برای اهداف غیرقانونی” منتشر شد، دولت‌ها را دعوت می‌کند تا “تضمین کنند که می‌توانند اطلاعات مربوط به مالکیت ذینفع و کنترل نهادهای شرکت را به دست آورند”.2

OpenCorporates بزرگترین پایگاه داده باز شرکت‌ها در سراسر جهان است. این پایگاه که توسط کریس تاگرت و راب مک کینون، “کهنه سربازان داده باز”، تاسیس شد، در انتهای سال 2010 شروع به کار کرد و 3..8 میلیون شرکت قبلی و فعلی در بریتانیا را پوشش داد. همان طور که کریس تاگرت در سال 2012 به انستیو داده باز گفت:

ما داده به هم ریخته را از وب سایت‌های دولت، دفاتر ثبت شرکت‌ها، فایل‌های رسمی و داده منتشر شده بر اساس قانون آزادی اطلاعات جمع‌آوری می‌کنیم، آن‌ها را پاکسازی می‌نماییم و از کد هوشمندی استفاده می‌کنیم که این داده را در دسترس مردم قرار می‌دهد.4

پایگاه داده OpenCorporates قبل از تصمیم‌گیری سازمان شرکت‌ها برای انتشار تمام داده نگهداری شده به صورت داده باز، شروع به کار کرد. اما سازمان شرکت‌ها، مجموعه داده اصلی زیادی را به مدت چندین سال فراهم کرد و این داده بود که در ترکیب با دیگر منابع داده دولت (مثلا داده مربوط به مخارج دولت و اطلاعیه‌های ایمنی و سلامتی) که در آغاز کار به OpenCorporates جان بخشید. OpenCorporates با استفاده از رویکرد ورودی ترکیبی مشابه، پوشش خود را تا 105 حوزه و 85 میلیون شرکت گسترش داده است.

مسیر تاثیرگذاری

در سال 2012، گروه Global Witness، که یک گروه جامعه مدنی است و به بررسی ارتباطات بین منابع طبیعی، فساد و درگیری می‌پردازد، منابع بیشتری را به بررسی مسائل مالکیت ذینفع اختصاص داد. اگرچه هدف طرفداری اولیه آن‌ها مقررات پولشویی اتحادیه اروپا بود که در حال به روزرسانی بودند، اما به سرعت مطلع شدند که نیروهای سیاسی در بریتانیا در حال همکاری هستند تا بریتانیا را میزبان اجلاس G8 در لوگ ارنه کنند که محل مطلوبی برای درخواست اصلاحات بود. اگر آن‌ها می‌توانستند رهبران G8 را متعهد به شفافیت مالکیت ذینفع کنند، قادر به ایجاد یک هنجار جهانی می‌شدند.

دولت بریتانیا تحت فشار بود تا به چندین رسوایی مالی پاسخ دهد، از جمله پوشش فرار از مالیات شرکت‌های  آمریکایی در بریتانیا، مانند آمازون، استارباکس و گوگل توسط مطبوعات خشمگین و بررسی مشارکت بانک HSBC بریتانیا در پولشویی برای کارتل‌های مواد مخدر مکزیک که در تحقیقات سنای آمریکا در سال 2012 آشکار شد. دیوید کامرون که در سخنرانی خود در اجلاس جهانی اقتصاد در داووس در ژانویه 2013، از کشورهای G8 خواست تا به دنبال شفافیت شرکتی در داخل کشور خود باشند و “تاریخچه طولانی و اندوه‌بار برخی کشورهای آفریقایی را یادآوری کرد که پشت پرده نقاب اسرار، از منابع معدنی خود محروم شده بودند” و برنامه سه قسمتی خود برای ریاست بر گروه 8 را به این صورت بیان کرد: تجارت، مالیات و شفافیت.5

رابرت پالمر، رئیس پویش فساد و بانک Global Witness، این سخنرانی را “لحظه‌ای تاریخی در این پویش نامید، جایی که جهت حرکت برنامه بریتانیا مشخص می‌شود”.6 کامرون در این سخنرانی به کار اقتصاددانی به نام پل کولیر اشاره می‌کند که استاد اقتصاد و سیاست عمومی در دانشگاه آکسفورد است و منابع موجود در دفتر کابینه تایید می‌کنند که کار کولیری تاثیر بسیاری بر نخست وزیر داشته است. مساله دیگری که بر اساس این منابع بر نخست وزیر تاثیر می‌گذاشت، این حقیقت بود که رهبران G8 “با دسته چک‌های خود وارد این جلسه نمی‌شدند”.7 کودتایی شبیه به آنچه توسط تونی بلیر در اجلاس گلنگالز در سال 2005 انجام شد، یعنی زمانی که رهبران G8 متعهد شدند تا منابع مالی قابل توجهی را به آفریقا کمک کنند، محتمل نبود. بنابراین، “روش تفکر جدیدی”8 لازم بود.

گروهی از سازمان‌های جامعه مدنی که در پویش اصلی “ایجاد تاریخ فقر” مشارکت داشتند که گلنگالس را هدف قرار می‌داد، به دنبال تکرار موفقیت‌های بریتانیا در زمان ریاست بر G8 بودند. پویش غذای کافی برای همه IF، ائتلافی برای توسعه سازمان‌های غیردولتی بود، از جمله سازمان نجات کودکان، آکسفام، Christian Aid و CAFOD. زیرمجموعه این گروه به ریاست دیوید مک نایر (که قبلا در سازمان نجات کودکان بود و در حال حاضر در پویش ONE بود)، و از جمله رابرت پالمر (اگرچه Global Witness هرگز به صورت رسمی بخشی از پویش IF نبود)، جلسات هفتگی را برای مسائل مالکیت ذینفع در زمان قبل از اجلاس G8 برگزار می‌کرد. رابرت پالمر می‌گوید:

این یکی از تأثیرگذارترین گروه‌های پویشگران بود که من پیش‌ از این هرگز ندیده بودم… پویش G8 یک تلاش مشارکتی واقعی بین گروه‌هایی مانند Global Witness بود که دانش سیاسی ما را به وجود می‌آوردند… و گروه‌هایی مانند Christian Aid و One Campaign که دسترسی سیاسی داشتند و پویشگران و طرفدارانی که می‌توانستند بسیج کنند.9

رهبران G8 در لوگ ارنه در ژوئن 2013، متعهد به رعایت مجموعه‌ای از اصول شدند تا “از سوءاستفاده از شرکت‌ها و ترتیبات قانونی جلوگیری کنند” که شامل تدابیر و اقداماتی برای مالکیت ذینفع10 بود و دیوید کامرون هم بریتانیا را متعهد به ثبت مرکزی اطلاعات مالکیت ذینفع شرکت کرد.11 وی گفت باید درباره نحوه عمومی کردن ثبت مشورت کند. کامرون با ارائه گزارش نتایج اجلاس گروه هشت به مجلس گفت که “دلایل قوی برای ثبت عمومی مالکیت ذینفعان در سراسر جهان وجود دارد”.12 تضمین اینکه ثبت برای همه آزاد است، کانون اصلی و جدید پویش جامعه مدنی بود.

داده

کریس تاگرت، مدیرعامل OpenCorporate در تماس با سازمان‌های غیردولتی بود که روی شفافیت مالکیت ذینفع کار می‌کردند، اما در جلسات هفتگی که منتهی به G8 می‌شد، شرکت نداشت. به خاطر کمک مالی اندکی که از بنیادی آلفرد پ.اسلوان دریافت شد، OpenCorporate وارد مساله ساختار شرکت شد که به صورت جداگانه Global Witness و سازمان‌های غیردولتی را در پویش IF دخالت می‌داد.

OpenCorporate در حال بررسی رویکرد تعمیم‌یافته‌ای بود تا بفهمد که چگونه می‌توان ساختارهای پیچیده شرکتی را با استفاده از داده رسمی و قانونی متنوع، مدلسازی کرد و ساخت و آن را در مجموعه داده OpenCorporate نشان داد. این پروژه با سه مجموعه داده جداگانه شروع به کار کرد: داده سهامدار از دفتر ثبت شرکت‌های نیوزیلند که OpenCorporates قبلا از طریق کلید API به آن دسترسی داشت؛ و دو مجموعه داده قانونگذاران  آمریکا.13 تفکری که در قلب این پروژه قرار داشت این بود که در عصر اینترنت، “می توانید تنظیماتی برای ساختار شرکت داشته باشید که به اندازه کامپیوترها پیچیده باشند و بتوانید بر آن‌ها غلبه کنید”14 و این جامعه فقط می‌تواند با تکثیر ساختارهای شرکتی پیچیده از طریق داده بهتر مقابله کند.

برای انجام این مورد، OpenCorporate با داده قابل تشخیص استودیو کلین روی مجموعه‌ای از تجسم‌ها کار کرد تا پیچیدگی ساختارهایی که پشت برخی از شرکت‌های جهانی بزرگ بود را کاهش دهد، مخصوصا در بخش مالی. یکی از این تجسم‌ها که گلدمن ساچس را نشان می‌داد، در شکل 6 مشخص شده است.

شکل 6: جزئیات ساختارهای شرکتی پیچیده ارائه شده توسط Opencorporate و تجسم‌های کلین. کپی رایت OpenCorporates. تکثیر با اجازه.

تاگرت می‌گوید نمایش دادن کشوری که یک شرکت به آن متعلق است، یک روش مبتنی بر نقشه است که “نیاز به محاسبات ریاضیاتی نسبتا دشوار دارد”. اما قدرت بصری به پیام می‌بخشد: توده زمینی که در زیر ایالات متحده در شکل 6 نشان داده شده است، جزایر کایمن است که بهشت مالیاتی است و شرکت گلدمن ساچس 739 شعبه فرعی ثبت شده در آنجا دارد.15

نتیجه

خلاصه کارهای OpenCorporate بعد از اعلامیه گروه هشت در جولای 2013 منتشر شد. رابرت پالمر به خوبی آن را به یاد می‌آورد:

فکر می‌کنم این یکی از چیزهای واقعا قدرتمند درباره کاری بود که کریس می‌توانست انجام بدهد. او داده شرکت را داشت، داده خامی را داشت که می‌توانست از آن استفاده کند و مضحک بودن برخی از این موقعیت‌ها را نشان دهد.16

تجسم به صورت گسترده و انحصاری توسط مطبوعات مرتبط با فناوری گزارش شد.17 اگرچه ممکن است از تاثیر جریان اصلی بر آن سودی نبرده باشد، اما کار OpenCorporates باعث شد در پشت صحنه نقش مهمی در دوره بین اعلامیه گروه هشت و میزبان اجلاس OGP توسط بریتانیا در اکتبر 2013 ایفا کند.

تاگرت می‌گوید ابداع ساختار داده تعمیم یافته برای روابط شرکتی به عنوان بخشی از کار اسلوان، “یکی از سختترین کارهایی بود که تا به حال در عمرم انجام داده بودم”. اما محصول فرعی این نوع کار با داده دولت باز، توانایی صحبت کردن به زبان بوروکراسی دولت داخلی بود. این امر تبدیل به یک ابزار مهم برای طرفداری شد. مثلا کارهای زیادی برای نحوه ارائه چندین ساختار مختلف، نحوه تعریف شرکت تابعه در تفسیرهای ملی مختلف، نحوه نمایش تغییرات در ساختار با گذشت زمان انجام شد و OpenCorporate کاملا در پویش برای ثبت مالکیت ذینفعان عمومی در بریتانیا در دوره بعد از اجلاس گروه هشت مشارکت کرد.18

رسیدن به این سطح واقعا اهمیت داشت…فقط این حقیقت مطرح نبود که باید ثبت مالکیت ذینفع عمومی انجام شود یا حتی اینکه باید ثبت مالکیت ذینفع به صورت داده باز وجود داشته باشد. داده چطور ذخیره می‌شود؟ چه کاری روی آن انجام می‌شود؟ چطور ثبت می‌شود؟ چه سطحی از دانه‌بندی وجود دارد؟ در اینجا باید چه‌کار کنیم؟ آنجا باید چه‌کار کنیم؟ درک مساله، بخش مهمی از معماری موجود است.19

دیوید مک نایر با این مساله موافق است:

ارزش افزوده‌ای که OpenCorporate به وجود آورد، دانش بسیار مفصلی بود که نشان می‌داد این پایگاه داده چطور کار می‌کند… البته اگر این فقط OpenCorporate بود، این امر روی نمی‌داد. اما مثالی که آن‌ها نشان دادند تا مشخص شود که می‌توان پایگاه داده را ساخت و درک فنی که از نتیجه این کار داشتند، واقعا اهمیت زیادی برای قوی کردن این استاندارد داشت.20

رابرت پالمر این احساس را منعکس می‌کند و آنچه که OpenCorporate انجام داده را “طرفداری مبتنی بر داده” می‌نامد. وی لحظه‌ای را به خاطر می‌آورد که وزارت تجارت در این‌باره با وی مشورت کرده که آیا تاریخ تولد کامل مدیران و سهامداران باید در دفتر ثبت، وارد شود یا خیر: openCorporate توانست استفاده از داده واقعی را نشان دهد که شامل تاریخ تولدهایی بودند که به صورت ناقص ثبت شده بودند و بازرسان بر اساس آن نتوانستند مدیران و سهامداران را در مواردی شناسایی کنند که تعداد آن‌ها به ده‌ها هزار مورد می‌رسید.

پالمر معتقد است که OpenCorporate ابزار مفیدی در سوق دادن سازمان‌های غیردولتی برای درخواست ثبت علنی بوده است:

یکی از مهمترین تاثیراتی که OpenCorporates روی این پویش داشته است، اصرار بر فراهم شدن اطلاعات جدید مالکیت ذینفعان به صورت داده باز است و این یک بخش مهم از موضع سازمان غیردولتی و اعلامیه نهایی دولت بود.21

تاثیر

در اکتبر 2013، دیوید کامرون در اجلاس OGP اعلام کرد که ثبت مالکان ذینفع در بریتانیا یک کار عمومی بوده است. این موفقیت عمده این پویش بوده است.

همان طور که رابرت پالمر و همکاران وی امیدوار بودند، در حال حاضر، تعهد به شفافیت مالکیت ذینفع به صورت یک هنجار جهانی در حال گسترش است. اما کسی در این پویش برنده نشد. در واقع، وقتی گروه 20 تعهد خود نسبت به شفافیت مالکیت ذینفع را در نوامبر 2014 اعلام کرد، موضع‌گیری‌های مربوط به علنی کردن ثبت‌های ملی چندان دلچسب نبودند22 که باعث ناامیدی سازمان‌های غیردولتی مرتبط با شفافیت شد.

در بریتانیا، کریس تاگرت به دنبال تاثیر قوانین جدید خواهد بود:

آنچه که جالب به نظر می‌رسد، تعداد شرکت‌هایی است که منحل می‌شوند و قبل از اینکه الزامات مالکیت ذینفع مطرح شوند، خود را از دفاتر ثبت حذف می‌کنند.23

بحث

تخصصی که OpenCorporates طی سال‌ها تجربه کار با داده دولت درباره شرکت‌ها به دست آورده، و مخصوصا کاری که روی ساختارهای شرکتی پیچیده انجام داده است، نقش بسیار مهمی در رسیدن به تاثیر کلی مورد بحث در این مطالعه دارد: تعهد نخست وزیر به ثبت عمومی مالکان ذینفع در بریتانیا.

موفقیت این فصل در پویش شفافیت مالکیت ذینفع بر وقوع همزمان و نادر عوامل تمرکز دارد، از جمله عوامل مربوط به حالت سیاسی، رویدادهای خارجی و تلاش‌های هماهنگ و متمرکز سازمان‌های طرفدار سنتی. ترکیب میزبانی G8 توسط بریتانیا و ریاست مشارکت حاکمیتی باز، یک فرصت مناسب بود. تخصص داده باز حدودی در این موفقیت نقش دارد اما به تنهایی و در انزوا به دست نمی‌آید. شاید این نکته آخر، مهمترین نکته این مطالعه باشد: بررسی مسائل پیچیده‌ای مانند فساد و اصلاح حاکمیت نیاز به چیزی بیشتر از باز کردن داده دولت دارد. کریس تاگرت می‌گوید “وی احترام زیادی برای دیگر بازیگران دخیل در این کار” و لابی سیاسی که انجام می‌دهند، قائل است.

این کار واقعا سخت است. منظور من این است کاری که انجام دادم، داده، کدگذاری آن، این کار راحت‌تر بوده است.

آیا پویش اجلاس گروه هشت/OPG می‌توانست بدون استفاده از OpenCorporate موفق شود؟ تعهد گروه 20 هیچ مطلبی در مورد علنی شدن ثبت مالکیت ذینفع مطرح نکرده بود و تلاش می‌کرد تا به این نتیجه برسد که این امر به این خاطر است که هیچ سازمان معادل OpenCorporate وجود ندارد که در این پویش برای گروه 20 شرکت کند. اما این احتمال هست که فرهنگ‌های سیاسی و فردی در گروه 20 نقش مهمتری در این زمینه ایفا کنند: افراد داخلی می‌گویند که چین مانع مهمی بر سر راه علنی کردن ثبت مالکیت ذینفع است.

داستان نقش OpenCorporate در پویش شفافیت مالکیت ذینفع توسط جاناتان گری و تیم دیویس در مباحث آن‌ها برای زیرساخت‌های داده مشارکتی مطرح شده است.24

ما به مورد پویش برای ثبت عمومی مالکیت ذینفع در بریتانیا به عنوان یک مثال جالب برای آشکارسازی مجموعه داده‌های موجود فکر کردیم که کافی نبودند، چون اطلاعات لازم به صورت منظم توسط بخش دولتی جمع‌آوری نشده بود. سازمان‌های جامعه مدنی باید مشارکت خلاقانه تر، پایدار و فعالی در شکل‌گیری و تاثیرگذاری بر توسعه زیرساخت‌های داده به عنوان سیستم‌های اجتماعی – فنی داشته باشند.25

استدلال آن‌ها که بیشتر داده باز دولت، محصول فرعی اجرایی است و ابعادی از داده که مورد نیاز کاربران مجدد داده، از جمله طرفداران آن را فراهم نمی‌کند، یک استدلال افراطی و مرتبط است.

معتقدیم که سیاست تناسب اطلاعات عمومی با عصر دیجیتال باید فراتر از این سوال برود که چه مجموعه داده‌ای در چه زمانی و برای چه کسی افشا می‌شود و باید این سوال را نیز مطرح کند که چه اطلاعاتی باید جمع‌آوری و ایجاد شود.26

فراخوانی برای اقدام

برای طرفداران داده باز

مرحله بعدی طرفداری از داده باز شامل تاثیر گذاشتن بر داده‌ای است که دولت جمع‌آوری می‌کند. نقش جامعه داده باز نباید فقط استفاده از داده‌ای باشد که دولت فراهم می‌کند، بلکه باید داده مورد نیاز خود را از دولت درخواست کند.

سازمانهای طرفداری سنتی با سابقه سیاسی خود، تفکر راهبردی و شبکه‌های تاثیرگذار، پیمان‌های قوی در پویش‌ها ایجاد می‌کنند تا داده دولت را باز کنند.

برای دست‌اندرکاران داده باز

محصول فرعی کار روزانه با داده باز دولت، توانایی صحبت کردن به زبان بوروکراسی داخلی دولت است. این توانایی می‌تواند ابزاری قوی در طرفداری و دفاع باشد.

برای بنیانگذاران

تلاش‌های سنتی برای طرفداری را می‌توان با رویکردهای داده باز تکمیل و تقویت کرد. این به معنای ارائه جدید حقایق بر مبنای منابع داده باز یا در نظر گرفتن آن‌ها در اقدامات داده باز جامعه مدنی است، طوری که دست‌اندرکاران بتوانند به زبان بوروکراسی داخلی دولت صحبت کنند که در نتیجه کار روزانه آن‌ها با داده دولتی به دست می‌آید.

شما می‌توانید از طریق فایل برخط زیر، به متن این مطلب دسترسی داشته باشید:

فایل word برخط

همچنین می‌توانید منبع اصلی این نوشته را از اینجا بخوانید.

منابع

  1. van de Does de Willebois, E., Halter, E., Harrison, R., Park, J., & Sharman, J. (2011). The Puppet Masters: How the Corrupt Use Legal Structures to Hide Stolen Assets and What to do about it. Retrieved from World Bank : https://star.worldbank.org/star/sites/star/files/puppetmastersv1.pdf
  2. OECD. (2001). Behind the Corporate Veil: Using Corporate Entities for Illicit Purposes. Retrieved from http://www.oecd.org/daf/ca/behindthecorporateveilusingcorporateentitiesforillicitpurposes.htm
  3. OECD. (2001). Behind the Corporate Veil: Using Corporate Entities for Illicit Purposes. Retrieved from http://www.oecd.org/daf/ca/behindthecorporateveilusingcorporateentitiesforillicitpurposes.htm
  4. ODI. (n.d.). Case study: OpenCorporates. Retrieved September 30, 2015, from ODI: https://theodi.org/case-studies/opencorporates-case-study
  5. Cabinet Office. (2013, January 24). Prime Minister David Cameron’s speech to the World Economic Forum in Davos. Retrieved from https://www.gov.uk/government/speeches/prime-minister-david-camerons-speech-to-the-world-economic-forum-in-davos
  6. Interview, Robert Palmer, Head of Banks and Corruption campaign, Global Witness.
  7.  Confidential source, Cabinet Office
  8. Confidential source, Cabinet Office
  9. Interview, Robert Palmer, Head of Banks and Corruption campaign, Global Witness.
  10. G8. (2013). G8 Action Plan Principles to prevent the misuse of companies and legal arrangements. Retrieved from gov.uk: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/207532/G8-Action-Plan-principles-to-prevent-the-misuse-of-companies-and-legal-arrangements.pdf
  11. The author notes that the G8 Open Data Charter, which commits G8 governments to an “open by default” policy, was also launched at Lough Erne. The campaign for beneficial ownership transparency is treated as separate from the campaign for the open data charter for the purposes of this report.
  12. Cameron, D. (2013, June 19). HC Deb, 19 June 2013, c913. Retrieved from TheyWorkForYou.com: http://www.theyworkforyou.com/debates/?id=2013-06-19a.893.0#g913.4 (my emphasis)
  13.  For details of the datasets used, see Taggart, C. (2013, July 11). Announcing open corporate network data: not just good, but better. Retrieved from OpenCorporates: http://blog.opencorporates.com/2013/07/11/open-corporate-network-data-not-just-good-but-better/
    Chris Taggart gives more detail of these datasets and the work that went into obtaining them: “[They were] the [US Securities and Exchange Commission]’s EDGAR website (specifically the Exhibit 21 subsidiary filings) and the Federal Reserve’s Bank database of Bank Holding Company corporate structures. Both were problematic: in the case of the Exhibit 21 filings, these are more-or-less unstructured filings, of a wide variety of forms and formats; in the Fed data, it meant reengineering data from complex PDFs of hundreds of pages long.” (personal communication)
  14.  Interview, Chris Taggart, CEO, Open Corporates.
  15. For a discussion of the design element of the OpenCorporates visualization, see Kiln. (n.d.). OpenCorporates Maps. Retrieved September 30, 2015, from Kiln: http://www.kiln.it/projects/opencorporatesFor a discussion of the design element of the OpenCorporates visualization, see Kiln. (n.d.). OpenCorporates Maps. Retrieved September 30, 2015, from Kiln: http://www.kiln.it/projects/opencorporates
  16. Interview, Robert Palmer, Head of Banks and Corruption campaign, Global Witness.
  17. See Meyer, D. (2013, July 12). Want to follow the money? OpenCorporates uses open data to expose corporate structures. Retrieved from GigaOm: https://gigaom.com/2013/07/12/want-to-follow-the-money-opencorporates-uses-open-data-to-expose-corporate-structures/; Solon, O. (2013, July 11). Open data platform reveals complex corporate structures of banks. Retrieved from Wired.co.uk: http://www.wired.co.uk/news/archive/2013-07/11/opencorporates; McKenzie, J. (2013, October 16). Open Corporate Data For Everyone, Everywhere. Retrieved from TechPresident: http://techpresident.com/news/wegov/24436/open-corporate-data-everyone-everywhere; Kastrenakes, J. (2013, July 12). Trace the convoluted worldwide structures that your bank uses to dodge taxes . Retrieved from The Verge: http://www.theverge.com/2013/7/12/4517178/opencorporates-visualizes-convoluted-global-banking-structures; Computer Weekly. (2013, July 11). OpenCorporates makes company data public. Retrieved from Computer Weekly: http://www.computerweekly.com/news/2240187869/OpenCorporates-makes-company-data-public; and Campbell-Dollaghan, K. (2013, July 17). Check Out These Totally Not Shocking Maps of Corporate Tax Avoidance. Retrieved from Gizmodo: http://gizmodo.com/check-out-these-totally-not-shocking-maps-of-corporate-818076424
  18.  It’s important to note that OpenCorporates was also involved – as were many others in the open data community—in more general campaigning around the UK’s OGP Action Plan during this period. (Martin Tisné, Director of Policy at Omidyar Network, private communication)
  19. Interview, Chris Taggart, CEO, Open Corporates.
  20. Interview, David McNair, Director (Transparency and Accountability) ONE Campaign; Deputy Director of Policy and Research, Save the Children 2012-2014.
  21.  Private communication, Robert Palmer, Head of Banks and Corruption campaign, Global Witness.
  22. Transparency International. (2014, November 17). Six things to know: new G20 Beneficial Ownership Principles. Retrieved from Transparency International: http://www.transparency.org/news/feature/six_things_to_know_new_g20_beneficial_ownership_principles
  23.  Interview, Chris Taggart, CEO, Open Corporates.
  24. Gray, J., & Davies, T. (2015, May). Fighting Phantom Firms in the UK: From Opening Up Datasets to Reshaping Data Infrastructures? Retrieved from Working Paper for the Open Data Research Symposium, Ottawa, Canada, May 2015: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2610937
  25. Gray, J., & Davies, T. (2015, May). Fighting Phantom Firms in the UK: From Opening Up Datasets to Reshaping Data Infrastructures? Retrieved from Working Paper for the Open Data Research Symposium, Ottawa, Canada, May 2015: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2610937
  26. Gray, J., & Davies, T. (2015, May). Fighting Phantom Firms in the UK: From Opening Up Datasets to Reshaping Data Infrastructures? Retrieved from Working Paper for the Open Data Research Symposium, Ottawa, Canada, May 2015: http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2610937