همکاری بنیاد سلیاک انگلستان و برندبانک؛ نگاهی از آن سوی باز بودن

  • ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
  • 18
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین ملک‌نژاد
  • لینک کوتاه:

Gluten-free on the Move یک نرم‌افزار کاربردی است که برنده جایزه شده و برای کمک به افرادی که مبتلا به سلیاک هستند، طراحی شده تا به صورت کاملا جدی رژیم بدون گلوتن خود را که تنها راه درمان این بیماری […]

همکاری بنیاد سلیاک انگلستان و برندبانک؛ نگاهی از آن سوی باز بودن

Gluten-free on the Move یک نرم‌افزار کاربردی است که برنده جایزه شده و برای کمک به افرادی که مبتلا به سلیاک هستند، طراحی شده تا به صورت کاملا جدی رژیم بدون گلوتن خود را که تنها راه درمان این بیماری است، دنبال کنند. این نرم‌افزار، نتیجه موافقتنامه  اشتراک‌گذاری داده بین سازمان سلیاک بریتانیا است که یک انجمن کمک به خود است، و برندبانک که بزرگترین فراهم کننده محتوای دیجیتال برای درگاه‌های خرده فروشی آنلاین است. مشارکت برندبانک و سلیاک بریتانیا، ویژگی‌های مشترک زیادی با دیگر موارد ارائه شده در این گزارش دارد، اما یک تفاوت مهم نشان می‌دهد: داده از نوع داده باز نیست و برندبانک، مجوز آن را برای سلیاک بریتانیا فراهم می‌کند. این مورد در این گزارش مطرح شده است تا اهمیت در نظر گرفتن حقایق واقعی در زمان ارزیابی تاثیر داده باز را نشان دهد. کسانی که تاثیرات داده باز را بررسی می‌کنند باید آماده مطرح کردن این سوال باشند: آیا این تاثیرات فقط به این دلیل روی می‌دهند که داده باز است؟ چه چیزی درباره این مجموعه داده می‌توان گفت که در این تاثیرات مشارکت می‌کند؟

نکات مهم

  • بنیاد سلیاک بریتانیا، داده برندبانک را تغییر داده است: و اکنون به بازاری خدمات می‌دهد که برندبانک احتمالا هرگز به آن دسترسی نخواهد داشت و تاثیرات مهم اجتماعی و سلامتی دارد.

  • برندبانک در یک محیط بسیار استاندارد شده و تنظیم شده کار می‌کند. بارکدها اهمیت اساسی در موفقیت این پروژه دارند. بارکدها، سلیاک بریتانیا را قادر ساختند تا اطلاعات خود در مورد غذاهای بدون گلوتن را وارد یک پلتفرم کاملا جدید کند، یعنی تلفن‌های هوشمند و روشی را تغییر داد که افراد مبتلا به سلیاک برای خرید مواد غذایی از آن استفاده می‌کردند.

  • سلیاک بریتانیا توانست برندبانک را بیابد و درخواست دسترسی به داده کند و داده را دریافت نماید. سیاست داده باز نقشی نداشت. کسانی که تاثیر داده باز را بررسی می‌کنند باید آماده مطرح کردن این سوال باشند: اگر داده مورد نظر از نوع داده باز نباشد، آیا هنوز هم این تاثیر روی می‌دهد؟

  • حرکت به سمت رویکرد داده باز باید به نفع کسب و کار برندبانک باشد: تامین‌کنندگان و برندهایی که هزینه می‌پردازند تا بخشی از پایگاه داده برندبانک باشند تا به “قابلیت دیدن شدن زیاد” محصولات خود در پلتفرم خرده فروشی آنلاین و دیگر اشخاص ثالث برسند.

ارقام

  • تعداد افرادی در بریتانیا که بیماری سلیکاک دارند بیش از 160000 نفر است.

  • درصد نمونه افرادی که سلیاک دارند و در دوره شش ماه گلوتن مصرف کرده اند: 54 درصد

  • تعداد اعضای سلیاک بریتانیا: 60000

  • تعداد دانلودهای برنامه Gluten-Free: 70500

  • افزایش محصولات فهرست شده به خاطر مشارکت در اشتراک‌گذاری داده: 50+ درصد (5000 محصول)

نقل قول‌ها

“استفاده از اسکنر در برنامه کاربردی سلیاک بریتانیا را دوست دارم. متشکرم که زندگی بدون گلوتن را ساده تر کردید.”

کاربر برنامه Gluten-free

پیشینه

بیماری سلیاک یک بیماری خودایمنی است که به خاطر عدم تحمل گلوتن روی می‌دهد. مشکلات مربوط به بیماری درمان نشده سلیاک عبارتند از اوستئوپروز، سرطان روده کوچک و لنفوم غیرهاچکین. 1 نفر از هر 100 نفر در بریتانیا مبتلا به بیماری سلیاک است، اگرچه فقط یک چهارم آن‌ها شناسایی می‌شوند. بماری سلیاک ناشی از واکنش سیستم ایمنی به گلوتن است، پروتئینی که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. وقتی کسی که مبتلا به سلیاک است گلوتن می‌خورد، سیستم ایمنی وی با آسیب رساندن به شکم واکن نشان می‌دهد.

بیماری سلیاک درمان ندارد و تنها درمان بیماری سلیاک، رژیم غذایی بدون گلوتن در کل عمر است.2 حفظ این رژیم کار بسیار دشواری است، چون بسیاری از غذاها در رژیم غذایی غربی حاوی گلوتن هستند (مثلا نان، پاستا)، مثلا غذاهای فرآوری شده، سوپ‌ها و سس‌ها می‌توانند حاوی گلوتن پنهان باشند و غذاهایی که باید بدون گلوتن باشند، به راحتی در آشپزخانه‌هایی که در آن‌ها گلوتن وجود دارد، به گلوتن آلوده می‌شوند (مثلا از طریق تجهیزات آشپزی، مخصوصا توسترها و سرخ کن‌ها)

سلیاک بریتانیا در سال 1968 توسط پیتر برنسون، بنیانگذار سازمان عفو بین الملل، که مبتلا به سلیاک بود، و الیزابت سیگال، که مادر یک فرزند مبتلا به سلیاک بود، تاسیس شد.3 این سازمان احتمالا یکی از بهترین انجمن‌های ملی سلیاک در جهان است و یکی از اولین جوامع کمک به بیماران که در بریتانیا تاسیس شد.4 امروزه، این سازمان بیش از 60000 عضو دارد که حق عضویت بین 12 و 30 پوند در سال بر اساس شرایط خود می‌پردازند. این سازمان خیریه هیچ مبلغی از دولت دریافت نمی‌کند و درآمد عضویت خود را با فعالیت‌های دیگر تکمیل می‌کند. کار این سازمان خیریه شامل پشتیبانی از اعضاء از طریق منابع اطلاعاتی مختلف و گروه‌های محلی است که سیاست‌هایی را تبلیغ می‌کنند که بر اعضاء تاثیر می‌گذارند، از جمله برچسب زنی غذا و تجویز غذاهای بدون گلوتن و تامین مالی تحقیقات.

برندبانک در سال 1988 در نورویچ تاسیس شد. این سازمان خود را به عنوان “رهبر جهان در فراهم کردن محتوای دیجیتال غنی” معرفی می‌کند و کسب و کار اصلی این شرکت، استفاده از داده مفصل محصول و تصاویر غذا و محصولات دارویی در خرده فروشی آنلاین است. مشتریان خرده فروشی عبارتند از بوتس، تسکو و ویتروز و در حال حاضر، جزئیات بیش از 250000 محصول از 6000 تامین‌کننده مختلف در پایگاه داده را دارد. در ژانویه 2015، برندبانک توسط شرکت هولدینگ نیلسن که یک شرکت اطلاعاتی و سنجش بود، در یک معامله مولتی میلیون دلاری خریداری شد.

در ژوئن 2014، سلیاک بریتانیا، برنامه کاربردی Gluten-Free را آغاز کرد که به کاربران اجازه می‌داد تا بارکدهای محصول غذایی را اسکن کنند و مشخص کنند که آیا برای مصرف توسط مبتلایان به سلیاک، ایمن هستند یا خیر.6 این برنامه کاربردی حاوی جزئیات مربوط به 15000 محصول دارای برند و سوپرمارکتی است و تا حدی توسط داده برندبانک تامین می‌شود.

داده

برندبانک، داده کامل پشت بسته‌بندی محصول و تصاویر با وضوح بالا از هر محصول می‌گیرد. روش ترجیحی شرکت، به دست آوردن داده از نمونه فیزیکی محصول است. تامین‌کنندگان، یک نمونه از محصول را برای برندبانک می‌فرستند و برندبانک هم تصویر آن را در استودیوهای حرفه‌ای خود می‌گیرد تا تمام تصاویر محصول را فراهم کند که مصرف‌کنندگان بعدا آن‌ها را در پلتفرم‌های خرده‌فروشی آنلاین مانند آمازون می‌بینند.

در حالی که این تصاویر در مرحله پس پردازش هستند، تیم‌های وارد کردن داده، اطلاعات مفصل تغذیه‌ای و مواد آلرژی‌زا را از تامین‌کنندگان و خرده‌فروشان بر اساس قانون می‌گرفتند تا به مصرف‌کنندگان منتقل کنند، طوری که مصرف‌کنندگانی که محصول را به صورت آنلاین می‌خرند، انتخاب آگاهانه‌ای انجام دهند، انگار که بسته را در مغازه جلوی چشمان خود گرفته‌اند. معیار این جمع آوری داده، استاندارد بارکد محصول GTIN است که توسط GS1 حفظ می‌شود و استانداردهای جدی را رعایت می‌کند، مخصوصا وقتی تغییرات محصول باعث ضروری شدن بارکدهای جدید می‌شوند.

وقتی تامین‌کنندگان، تصاویر و داده گرفته شده توسط برندبانک را تایید کردند، داده‌های بیش از 250000 محصول وارد پایگاه داده برندبانک می‌شوند. خرده‌فروشان آنلاین به داده دسترسی دارند تا پلتفرم خرده‌فروشی خود را شلوغ کنند و از رویکردهای مختلفی استفاده می‌کنند از جمله API خود برندبانک.

مجموعه داده برندبانک، داده باز نیست. برندبانک مالکیت معنوی عکس‌ها و داده‌هایی که می‌گیرد را دارد و مجوز این داده‌ها را به خرده‌فروشان می‌دهد. توافقنامه‌هایی با پلتفرم‌های خرده‌فروشی که شریک برندبانک هستند، امضاء می‌شود و موضوع امور محرمانه تجاری هستند. وقتی خواسته شد تا مدل تجاری برندبانک را توضیح دهند، و مخصوصا اینکه آیا برندبانک هزینه‌ای برای دسترسی به پایگاه داده خود از خرده‌فروشان می‌گیرد، مشاور فنی پیش از فروش، بیو آرچر، پاسخ می‌دهد:

فراهم کردن دسترسی خرده‌فروشان به محتوای محصول، مساله اصلی کسب و کار برندبانک است. تجارت الکترونیک تبدیل به مهمترین موتور درآمد برندها شده است و میخواهد اطمینان بدهد که مشتری، قابلیت دید محصولات را دارد. قابلیت دید محصولات از طریق خرده فروش و اشخاص ثالث به دست می‌آید.8

برندبانک تمایلی برای پرداختن به جزئیات بیشتر بر اساس مدل تجاری ندارد، اما این اظهار نظر را می‌توان به این صورت خواند که تامین‌کنندگان، هزینه بودن در پایگاه داده را می‌پردازند و خرده‌فروشان هم دسترسی رایگان به آن دارند. در واقع، وب سایت برندبانک نشان می‌دهد که تامین‌کنندگان حق اشتراک سالانه را پرداخته‌اند.9

بیو آرچر معتقد است که برندباک معمولا “این مساله را کنترل نمی‌کند که خرده‌فروشان چطور از محتوای خود استفاده می‌کنند.10 شرایط دقیقی که برندبانک بر اساس آن مجوز داده خود را به خرده‌فروشان می‌دهد، موضوع محرمانه تجاری است. اما برندبانک مرورگر خود به نام Shopper Goggle را برای استفاده مشتریان ارائه کرده است که ممکن است اولویت‌های شرکت را در زمان صدور مجوز داده مشخص کنند. این ابزار رایگان به کاربران اجازه می‌دهد تا داده برندبانک را در پلتفرم‌های خرده‌فروشی قرار دهند و شامل شرایط زیر برای صدور مجوز است:

اجازه دارید برنامه shopper goggles را برای استفاده شخصی و خصوصی خود دانلود کنید. اما نباید:

-گردآوری معکوس، جداسازی، مهندسی معکوس، جداسازی، کپی کردن، تکثیر کردن، تغییر کردن یا سازگار کردن هر نرم‌افزار یا کد یا اسکریپت که بخشی از shopper goggle را شکل می‌دهد؛ یا

-انتشار، توزیع، مجوز فرعی یا فروش shopper Goggle برای هر کس؛ یا

-از Shopper Goggle در قانون قابل اجرا استفاده کنید.11

حتی اگر خرده‌فروشان بزرگ به داده برندبانک به صورت رایگان دسترسی داشته باشند، این مورد برای تمام کاربران داده صدق نمی‌کند. برندبانک باعث تمایز بین کابران شخص ثالث داده می‌شود.

چون تمرکز تامین کننده بر قابلیت دید زیاد محصولات خود است، برندبانک می‌خواهد مطمئن شود که ما از تمام دامنه‌ها و انواع اشخاص ثالث آگاهی داریم. این امر شامل خرده‌فروشان بزرگ است اما انواع دیگری از کسب و کارها وجود دارند که نیاز به چنین داده‌ای دارند از جمله eRetailer و اپلیکیشن تغذیه که آن را سندیکایی شدن می‌نامیم.12

کاربران

سلیاک بریانیا شروع به تولید فهرست غذاهایی کرد که مناسب افراد مبتلا به سلیاک در سل 1968 بود.13 یکی از مزایای اصلی عضویت در سلیاک بریتانیا، دریافت نسخه‌ای از دایرکتوری سالانه غذا و نوشیدنی آن‌هاست که لیست هزاران برند و سوپرمارکت را فراهم می‌کند که محصولات آن‌ها مناسب افراد مبتلا به سلیاک است. در زمان تعیین جزئیات غذاهای موجود در نسخه و غذاهای تایید شده بدون گلوتن، دایرکتوری بر محصولاتی تمرکز می‌کند که به سختی تشخیص داده می‌شوند اما حاوی گلوتن پنهان هستند، از جمله غذاهای آماده، غلات صبحانه، سوپ‌ها و سس‌ها. در این بخش از دایرکتوری، سلیاک بریتانیا فهرست غذاهایی را ارائه می‌کند که ترکیبات حاوی گلوتن ندارند و در محیط‌هایی تولید می‌شوند که مراقبت کافی در آنجا انجام می‌شود تا از آلودگی با گلوتن جلوگیری شود. در سراسر سال، سلیاک بریتانیا، به روزرسانی‌هایی برای دایرکتوری ایجاد می‌کند که تغییر جزئیات مواد غذایی را نشان می‌دهد (مثلا نام/وزن)، اما ایمن هستند یا جایی که سلیاک بریتانیا، اطلاعاتی را درباره محصولات غذایی دریافت می‌کند که دیگر ایمن نیستند.

طی سال‌ها، سلیاک بریتانیا به صورت مستقیم با تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان غذا همکاری کرد تا مشخص کند که کدام محصولات را می‌توان در این دایرکتوری قرار داد. این دایرکتوری، به صورت الکترونیک در وب سایت سلیاک بریتانیا موجود است. اما اگرچه برنامه کاربردی تلفن هوشمند به داده ارتباط داد، این مرحله بعدی برای سلیاک بریتانیاست، اما با این حقیقت عقب می‌ماند که به سختی می‌توان محصولات را با ورودی آشکار برای این برنامه کاربردی متناسب کرد: یعنی از طریق شناسه‌های بارکد GTIN. کاترین میلر، مسئول سیاست غذایی در سلیاک بریتانیا، می‌گوید یک بخش در سازمان تامین کننده که به بارکدهای محصول می‌پردازد، همیشه با بخش دیگری که به ترکیبات تشکیل‌دهنده و فرایندهای ساخت می‌پردازد، تفاوت دارد و متناسب کردن داده‌ها را دشوار می‌سازد.

رابطه سلیاک بریتانیا با برندبانک در سال 2013 شروع شد. یکی از مدیران برندبانک، سلیاک بود و بیو آرچر می‌گوید که رویکرد اولیه سلیاک بریتانیا، “تناسب کاملی برای کار کردن با هم داشت”14، چون برندبانک همه داده‌هایی را که در بسته‌بندی محصول ثبت می‌شوند، می‌گیرد از جمله آلرژن‌هایی مانند گلوتن. مساله مهم برای سلیاک بریتانیا، پایگاه داده برندبانک بر اساس استاندارد بارکد GTIN ساخته شد، طوری که برنامه کاربردی مبتنی بر داده آن‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا بارکدهای محصولات را در فروشگاه اسکن کنند و متوجه شوند که آیا محصول در دایرکتوری به عنوان محصول مناسب برای خوردن، طبقه بندی شده است یا خیر.

بعد از به دست آوردن دسترسی به پایگاه داده برندبانک، سلیاک بریتانیا یک شرکت داده پردازی را استخدام کرد تا به آن‌ها در کار با مجموعه قواعدی کمک کند که برای داده به کار می‌برند تا محصولات کاندیدا برای برنامه کاربردی را شناسایی کند. وقتی این قواعد برای داده‌ها به کار می‌روند، سلیاک بریتانیا یک بررسی دسترسی گسترده را بر مبنای دانش عمقی خود انجام می‌دهد. این امر اطمینان می‌دهد که محصولات شناسایی شده برای سلیاک مناسب هستند و هیچ محصولی با فیلتری که نامناسب است، کنار گذاشته نمی‌شود. برنامه کاربردی نهایی، یعنی Gluten-free، شامل جزئیات کافه‌ها، رستوران‌ها و دیگر مکان‌های مورد تایید سلیاک بریتانیا و کیترینگ برای افراد مبتلا به سرطان است. همچنین برای پلتفرم‌های iOS و آندروید در ژوئن 2014 آغاز شد.

پیامد

در اولین ماهی که Gluten-Free شروع به کار برد، جایزه بهترین برنامه برای انتقال مخاطب به فناوری موبایل را در سال 2014 دریافت کرد. در سپتامبر همان سال، کاترین میلر برنده جایزه قهرمان دیجیتال زندگی سالم TalkTalk شد.15

سلیاک بریتانیا گزارش می‌کند که تاکنون این برنامه کاربردی 70500 بار دانلود شده است16 که نشان می‌دهد به فراتر از مبنای اعضای سلیاک بریتانیا رسیده است. این نرم‌افزار کاربردی، خدمات رایگان را فراهم می‌کند، از جمله راهنمای برچسب غذا، چک لیست بدون گلونن و نکات مربوط به غذا خوردن، اما فقط اعضای سلیاک بریتانیا می‌توانند به دایرکتوری غذا و مسیرهای راهنمایی دسترسی داشته باشند. سلیاک بریتانیا گزارش می‌دهد که این نرم‌افزار کاربردی معمولا در هر هفته در 5000 دستگاه به کار رفته است و بیش از 2000 بر در روز آن استفاده شده که منجر به تناسب بیش از 200 محصول غذایی و 100 محل بررسی شده می‌گردد.

سلیاک بریتانیا هنوز در حال توسعه این نرم‌افزار کاربردی برای پلتفرم‌های دیگری مانند ویندوز موبایل است که بر اساس درخواست برخی کاربران فراهم شده است.17 در اگوست 2015، سلیاک بریتانیا، یک ویژگی جدید را اعلام کرد که به کاربران اجازه دانلود مجموعه داده کامل در تلفن‌های آن‌ها را می‌دهد، طوری که می‌توانند در نبود اتصال شبکه به آن مراجعه کنند.

مطالعه‌ای که در سال 2013 منتشر شده، شامل 287 فرد مبتلا به سلیاک در شمال شرق انگلستان بود که نشان داد 54 درصد آن‌ها گلوتن را در طی 6 ماه گذشته مصرف کرده‌اند، اگرچه 84.7 درصد پاسخگویان گزارش کردند که قصد دارند رژیم جدی بدون گلوتن را حفظ کنند که تنها درمان بیماری آن‌هاست. فقط 15.7 درصد پاسخگویان گزارش کردند که هرگز از زمان تشخیص، گلوتن مصرف نکرده‌اند.

مشخص است که حتی با بهترین نیات، پیروی از رژیم جدی بدون گلوتن برای درمان بیماری سلیاک، دشوار است. همین مطالعه نشان داد که ادراک مشکل که غلب با فراوانی اشتباهات و مصرف گلوتن توسط بیماران تقویت می‌شود، خودکارآمدی منفی ایجاد می‌کند که باعث دلسردی افراد مبتلا در حفظ و ادامه درمان خود می‌شود.

این مطالعه گزارش می‌کند که:

وقتی از افراد سوال شد که چه چیزی باعث می‌شود پیروی از رژیم غذایی ساده‌تر شود، اغلب پاسخ‌ها مربوط به کیفیت بهتر، انتخاب، هزینه و وجود غذای بدون گلوتن بود که با بهبود آگاهی و درک، برچسب‌زنی مشخص و جهانی محصول و اطلاعات واضح در زمان خوردن همراه می‌شد.19

نرم‌افزار کاربردی Gluten-free در برخی از این اهداف مشارکت می‌کند، نه فقط از نظر اطلاعات بلکه از نظر محصولات غیر تخصصی که این نرم‌افزار کاربردی به افراد مبتلا به سلیاک توصیه می‌کند آن‌ها را با اطمینان مصرف کنند.

برای اهداف این گزارش، سلیک بریتانیا توئیت‌هایی منتشر کرد که نشان دهنده تحسین این نرم‌افزار بودند.

استفاده از اسکنر در نرم‌افزار کاربردی @Coeliac-UK را دوست دارم. عالی است. برای ساده تر کردن زندگی بدون گلوتن متشکرم.

من تحت تاثیر نرم‌افزار سلیاک برای موبایل هستم. چیزی که می‌توان روزها از آن استفاده کرد. از تمام کسانی که در طراحی آن شرکت داشته‌اند، تشکر می‌کنم.

عالی است، من مدت‌ها منتظر این نرم‌افزار بودم که حالا همه جا هست #makeslifeeasierforcoeliacs

“برنامه @Coeliac_UK را دانلود کنید که امروز ارائه می‌شود. داشتن یک دایرکتوری برای غذاها و نوشیدنی‌های بدون گلوتن در قالب الکترونیک، بسیار عالی است.

“@Coeliac_UK the #gf (دوست دختر) قبلا ارائه شده و یک برنامه بسیار موثر است. این برنامه زندگی را ساده‌تر می‌کند. کاری بزرگی است. متشکرم.

این نرم‌افزار کاربردی عالی به شما کمک می‌کند تا رژیم 5 سال خود را دنبال کنید @Coeliac_UK #glutenfree

@Coeliac_UK بارها به خاطر این نرم‌افزار کاربردی و آسان با اطلاعات مناسب تشکر می‌کنم. قطعا این برنامه زندگی را ساده‌تر و ایمن‌تر می‌کند. کار بسیار عالی است.

نرم‌افزار کاربردی جدید “@Coeliac_UK شگفت‌انگیز است. نقشه مکان‌ها و عملکرد اسکن بارکد، بسیار عالی هستند و همه جا اجرا می‌شوند. بسیار خوشحالم.20

اگرچه برخی از کاربران نرم‌افزار کاربردی از این مساله ناامید شده‌اند که محصولات زیادی در این برنامه وارد نشده‌اند، مشارکت با برندبانک به این معناست که سلیاک بریتانیا قادر به افزایش تعداد محصولات مناسب از 10000 به بیش از 15000 محصول بوده است.

کاترین میلر می‌گوید افزایش این اندازه احتمالا امری یک‌باره است، نه اینکه با نرخی روی دهد که انتظار دارند دایرکتوری در هر سال گسترش یابد. با این وجود، هدف سلیاک بریتانیا، استفاده از داده برندبانک برای گسترش تدریجی فهرست محصولات است. در حال حاضر، سلیاک بریتانیا به احتمالاتی می‌پردازد که از داده برندبانک برای ماموریت خود استفاده می‌کند. مثلا، به روزرسانی‌های ماهانه که معمولا بین 10 و 50 مورد بودند، اکنون به صدها مورد رسیده‌اند. اکثریت این موارد، اضافه شده‌اند (محصولات جدیدی که مناسب افراد مبتلا به سلیاک هستند – در کل، بازار غذاهای بدون گلوتن به سرعت در حال رشد است) و اصلاحاتی برای محصولات موجود اِعمال می‌کند (وزن، برند، نام و غیره)، به جای اینکه حذف شوند (غذاهایی که دیگر مناسب سلیاک نیستند، قبلا مناسب بودند).

بحث

مورد برندبانک و سلیاک برتانیا در این گزارش ارائه شده تا علامتی برای کسانی باشد که تاثیر داده باز را بررسی می‌کنند و باید اثرات متقابل را در نظر بگیرند. آیا مزایای ارائه شده توسط این برنامه یا پروژه داده باز، مناسب هستند؟ یا داده به اندازه کافی وجود دارد، بلادرنگ و کافی یا مرتبط به جامعه خاص است؟ آیا این تاثیر می‌تواند داده را بسته نگه دارد، و فقط با اشخاص ثالث و تحت شرایط مشخص شده توسط مالک داده به اشتراک بگذارد؟

تاثیرات اجتماعی، سلامتی و اقتصادی نرم‌افزار کاربردی Gluten-free را به سختی می‌توان تعیین کرد، اما نمی‌توان آن‌ها را انکار نمود. مانند سایر مواردی که در این گزارش مطرح شدند، این تاثیر به خاطر مجموعه خاصی از شرایط فنی به دست آمده است که تکثیر آن بین جمعیت بریتانیا که از تلفن هوشمند متصل به اینترنت استفاده می‌کنند و وجود مجموعه داده استاندارد و غنی روی می‌دهد. مانند سایر موارد، داده مورد نظر توسط یک نهاد یعنی برندبانک فراهم می‌شود و توسط سلیاک بریتانیا تبدیل می‌شود، طوری که هدفی را محقق می‌کند که توسط افرادی که در ابتدا آن را به وجود آوردند، متصور نشده است.

داده موجود، داده باز نیست. سلیاک بریتانیا، برندبانک را پیدا کرد و از آن‌ها اجازه خواست تا از داده‌هایشان استفاده کند. این اجازه داده شد و نتیجه هم رابطه‌ای بود که بعد از یک سال به نفع زندگی هزاران فرد مبتلا به سلیاک شد.

من از بیو آرچر سوال کردم آیا هر کسی در برندبانک در این‌باره فکر می‌کند که رویکردهای داده باز چه نقشی در پیشرفت کسب و کار آن‌ها داشته و وی از پاسخ دادن طفره رفت. شرح رمزگونه بیو آرچر از مدل تجاری برندباک، که در آن قابلیت دیده شدن از طریق دسترسی اشخاص ثالث به داده به دست می‌آید، از بسیاری جهان متناسب با چیزی است که انستیتو داده باز آن را “مدل فرعی” کسب و کار داده باز می‌نامد. در این مدل، ناشران داده، ارزش باز کردن داده را با رسیدن به مشتریان بیشتر و فراهم کردن خدمات بهتر برای مشتریان موجود به دست می‌آورند. در این حال، این مدل تناسب خوبی برای برندبانک دارد.

درخواست برای اقدام

برای طرفداران داده باز

برندبانک بریتانیا نزدیک به مدل تجاری خود عمل می‌کند. داده آن‌ها غنی و استاندارد است و قابلیت بهره رساندن به گروه‌های بیشتری غیر از سلیاک بریتانیا را دارد. دولت‌ها اهداف مشخصی برای داده باز هستند که به خاطر ماموریت خدمات عمومی و فعالیت‌های گسترده جمع‌آوری داده در آن‌هاست. شرکت‌های خصوصی مانند برندبانک نیاز به رویکرد طرفداری متفاوتی دارند.

شما می‌توانید از طریق فایل زیر به متن این مطلب دسترسی داشته باشید:
همچنین می‌توانید منبع اصلی این مطلب را از اینجا مطالعه کنید.

منابع

  1. Specifically, the GTIN barcode data standard, maintained by GS1 (GS1 n.d.)

  2. Coeliac UK. (n.d.). History of Coeliac UK. Retrieved September 30, 2015, from Coeliac UK: https://www.coeliac.org.uk/about-us/our-organisation/history-of-coeliac-uk/

  3. Wikipedia. (n.d.). Coeliac UK. Retrieved September 30, 2015, from Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Coeliac_UK

  4. Howdle, P. (2010). Your Guide to Coeliac Disease. UK: Hodder Arnold.

  5. Brandbank. (2015, January 22). Nielsen acquires Brandbank. Retrieved from Brandbank: https://www.brandbank.com/blog/brandbank-news/nielsen-acquires-brandbank/; Mills & Reeve. (2015, February 09). Mills & Reeve advise on multi-million dollar sale. Retrieved from Mills & Reeve: http://www.mills-reeve.com/mills–reeve-advise-on-multi-million-dollar-sale-02-09-2015/

  6. Coeliac UK. (2014, June 27). Coeliac UK’s smartphone app available on iPhone and Android devices now. Retrieved from Coeliac UK: https://www.coeliac.org.uk/about-us/news/coeliac-uks-smartphone-app-available-on-iphone-and-android/

  7. Interview, Beau Archer, Technical Pre-Sales Consultant, Brandbank

  8. Interview, Beau Archer, Technical Pre-Sales Consultant, Brandbank

  9. Brandbank. (n.d.). FAQs. Retrieved September 30, 2015, from Brandbank: https://www.brandbank.com/about/faqs/

  10. Interview, Beau Archer, Technical Pre-Sales Consultant, Brandbank

  11. Shopper Goggles. (n.d.). Terms & Conditions and Legal Stuff. Retrieved September 30, 2015, from Shopper Goggles: http://shoppergoggles.com/terms-conditions-legal-stuff/

  12. Interview, Beau Archer, Technical Pre-Sales Consultant, Brandbank

  13. Coeliac UK. (n.d.). History of Coeliac UK. Retrieved September 30, 2015, from Coeliac UK: https://www.coeliac.org.uk/about-us/our-organisation/history-of-coeliac-uk/

  14. Interview, Beau Archer, Technical Pre-Sales Consultant, Brandbank

  15. TalkTalk Digital Heroes. (n.d.). 2014 Winners. Retrieved September 30, 2015, from TalkTalk: http://digitalheroes.talktalk.co.uk/past-winners/2014-winners/

  16. Private communication, Kathryn Miller, Food Policy Lead, Coaliac UK

  17. Coeliac UK. (2014, September 29). Post announcing launch of new version of Gluten Free on the Move. Retrieved from Facebook: https://www.facebook.com/CoeliacUK/posts/811396572214734

  18. Hall, N., Rubin, G., & Charnock, A. (2013). Intentional and inadvertent non-adherence in adult coeliac disease: a cross-sectional survey. Appetite, 68 (1), 56-62.

  19. Hall, N., Rubin, G., & Charnock, A. (2013). Intentional and inadvertent non-adherence in adult coeliac disease: a cross-sectional survey. Appetite, 68 (1), 56-62.

  20. Private communication, Kathryn Miller, Food Policy Lead, Coaliac UK

  21. Interview, Kathryn Miller, Food Policy Lead, Coaliac UK

  22. Booth, S. (2014, May 14). The growth of gluten-free food: 10 of the best products . Retrieved from The Guardian: http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/may/14/growth-gluten-free-10-best-products

  23. ODI. (n.d.). How to make a business case for open data. Retrieved September 30, 2015, from ODI: https://theodi.org/guides/how-make-business-case-open-data