نتایج پرونده تأثیرات داده‌باز: توصیه‌های نسل بعدی داده باز – بخش چهارم

  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
  • 17
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین ملک‌نژاد
  • لینک کوتاه:

در این بخش، 10 گام و یا توصیه را به سیاست‌گذاران، طرفداران، کاربران، سرمایه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان در جامعه داده‌باز ارائه می‌کنیم که به اعتقاد ما می‌تواند سرآغاز تحولی عمده باشد. برای هر مرحله، چند روش اجرای صریح – روش‌هایی […]

نتایج پرونده تأثیرات داده‌باز: توصیه‌های نسل بعدی داده باز – بخش چهارم

در این بخش، 10 گام و یا توصیه را به سیاست‌گذاران، طرفداران، کاربران، سرمایه‌گذاران و سایر ذی‌نفعان در جامعه داده‌باز ارائه می‌کنیم که به اعتقاد ما می‌تواند سرآغاز تحولی عمده باشد. برای هر مرحله، چند روش اجرای صریح – روش‌هایی برای تبدیل توصیه‌های کلی به تأثیر مهم را شرح می‌دهیم. این 10 توصیه و روش‌های اجرای آن‌ها برای ارائه نسل بعدی نقشه داده‌باز هستند. این دو، درک بهتری از چگونگی برآوردن پتانسیل داده‌باز – در مناطق جغرافیایی، بخش‌ها و جمعیتی به ما می‌دهند.

توصیه ۱: تعریف و تمرکز بر حوزه‌های اصلی مشکل که داده‌باز می‌تواند به آن ارزش بیفزاید.

فرض اصلی ارائه‌شده توسط مطالعات موردی ما این است که تأثیر داده‌باز اغلب به این بستگی دارد که مشکل مورد نظر تا چه اندازه خوب بیان و درک شده است. از این‌ رو برای طرفداران داده‌باز و افرادی که با داده‌باز سر و کار دارند ضروری است که اهداف خود، مشکلی که به دنبال حل آن هستند و اقدامات که قصد دارند اتخاذ کنند را به‌ وضوح تعریف نمایند. برخی احتمالات مبنی بر چگونگی دستیابی به این تمرکز عبارت‌اند از:

  • تهیه ”فهرستی از مشکلات “ جمع سپاری شده که امکان سؤال و جواب‌های خاص برای کاربران را فراهم می‌سازد که هر دو می‌تواند به تعریف پروژه‌های داده‌باز کمک کند. GeoVation Hub سازمان نقشه‌برداری ملی بریتانیا مدل جالبی که بعداً به آن خواهیم پرداخت، سؤالات بسیار خاصی (به‌ عنوان‌ مثال، چگونه می‌توانیم حمل‌ و نقل را توسعه دهیم؟ چگونه می‌توان بریتانیا را تغذیه کرد؟) را در اختیار کاربران داده‌باز OS قرار می‌دهد.
  • موجب تسهیل در به‌ کارگیری طراحی کاربر مبنا می‌شود که این کار به بیان مشکلات عمومی و اجتماعی مهم و نحوه یاری داده‌باز به حل آن‌ها کمک می‌کند.
  • شاید برای هدایت چنین اقداماتی بد نباشد جعبه‌ ابزارهای بیان مسئله و تعریف داده‌ها ایجاد شود – به‌ طور بالقوه بر اساس آزادی اطلاعات طراحی‌ شده باشند – که مسائل عمومی را به‌ روشنی بیان می‌کنند و آن‌ها را به جریان‌های داده‌باز مفید متصل می‌کنند.

توصیه۲: تشویق به همکاری میان بخش‌ها (به‌خصوص بین دولت، بخش خصوصی و جامعه مدنی) جهت مطابقت بهتر عرضه و تقاضا در داده‌باز.

طبق تعریف، مشکلات عمومی بزرگ میان بخشی و میان‌ رشته‌ای هستند. محدودیت‌ها را بیان می‌کنند و برای پرداختن به آن‌ها به‌ گونه‌ای موفق به انواع تخصص، دانش و داده نیاز داریم؛ بنابراین به همین دلیل است که موفق‌ترین پروژه‌های داده‌باز مشابه، گروهی هستند و کار میان بخش‌ها و رشته‌ها انجام می‌شود. کار گروهی می‌تواند به استفاده از مجموعه‌ای متنوع از استعدادها و نیز راه‌ حل‌های مبتکرانه و سریع منجر شود. شاید مهم‌تر از همه، با همکاری و تعامل کاربران داده و ارائه‌ دهندگان داده با یکدیگر، رویکردهای گروهی بتواند تطابق میان تقاضای داده و منبع را بهبود بخشد و درنتیجه بازده کلی زنجیره ارزش تأثیر بهره‌گیری از تقاضا برای داده‌باز را افرایش دهد.

برخی مسیرهای مورد نیاز برای دستیابی به رویکردهای گروهی و میان بخشی عبارت‌اند از:

  • ایجاد داده مشترک برای بهبود کارایی و اثربخشی چرخه بهره‌گیری از تقاضا. ارزش داده مشترک توسط اشتراک‌گذاری داده توسط مقامات بازسازی زلزله کانتربری نیوزیلند با شرکت‌های ساختمانی به‌وضوح نشان داده‌ شده است که پیش‌بینی‌ شده 40 میلیون دلار نیوزیلند صرفه‌ جویی به همراه داشته باشد. علاوه بر این، مشارکت داده‌ای بزرگ NOAA که مشارکتی را با پنج بخش خصوصی پیشرو در امور داده و شرکت‌های فن‌آوری ابری طرح‌ ریزی کرده است نیز مثال مناسبی است.
  • تعامل و حمایت گسترده‌تر از واسطه داده‌ها، به‌ویژه از جامعه مدنی، برای کمک به گسترش آگاهی و انتشار داده‌ها (و یافته‌های خود). واسطه‌های داده نقش بسیار مهمی در کشورهای با ظرفیت‌های فنی پایین ایفا می‌کنند (به‌ عنوان‌ مثال، همان‌ طور که در مطالعه مورد تانزانیا آشکار بود)؛ واسطه‌ها یک پیوند حیاتی میان تکنولوژی و جامعه برقرار می‌کنند و به شهروندان کمک می‌کنند تا استفاده مؤثر از داده‌ها در زندگی روزمره خود را به حداکثر رسانده و به واقعیت تبدیل کنند.

توصیه ۳: کار کردن با داده و پرداختن به آن به‌عنوان شکلی حیاتی از زیرساخت عمومی قرن ۲۱.

در بسیاری از موارد، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان صرفاً بر باز کردن داده‌باز تمرکز دارند گویی داده‌باز به‌ خودی‌ خود نوش‌داروی مشکلات یک جامعه است. در واقع، همان‌ طور که بارها در مطالعات موردی شاهد بودیم، داده‌ها – به‌صورت خام – می‌بایست با مجموعه‌ای از تعهدات دیگر تکمیل شوند: بودجه پایدار، آموزش مهارت در میان کسانی که مسئول جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها هستند و ساختار حکومتی مؤثر برای هر مرحله از جمع‌آوری داده و چرخه مصرف. گسترده‌تر و جامع‌تر کردن داده در این روش به معنی برخورد با آن به‌ عنوان یک شکل حیاتی از زیرساخت عمومی، همانند قلب یک جامعه یا ملت است که برای موفقیت آن ضروری است و می‌بایست داخل ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گسترده‌تر گنجانده‌ شود.

چندین گام که سیاست‌گذاران می‌توانند برای پیشبرد رویکرد ”داده، به‌عنوان زیرساخت “ اتخاذ کنند عبارت‌اند از:

  • توسعه طراحی سیستم‌ها و روش‌های نقشه‌برداری. نقشه‌برداری زیرساخت داده بخش دولتی و خصوصی و همچنین زیرساخت داده محلی، ملی و جهانی که ممکن است در ایجاد ارزش داده‌باز تأثیرگذار باشد و خود گام نخست و ضروری برای کار کردن با داده‌باز به‌عنوان یک زیرساخت است. نقشه سیستم‌ها می‌تواند توسعه هدف‌دارتر، هماهنگ‌تر و مشترکی از استانداردهای فنی داده‌باز و بهترین عملکرد در بخش‌ها را میسر سازد.
  • در آغوش کشیدن و اجرای منشور داده‌باز 4 که به دنبال ”ایجاد انسجام و همکاری بیشتر “ در حوزه استانداردهای داده‌باز، شیوه‌ها و به‌ ویژه، اصول زیر است:
  • باز بودن به‌ صورت پیش‌فرض
  • به‌ موقع و جامع
  • در دسترس و قابل‌ استفاده
  • قابل‌ مقایسه و سازگار
  • برای حکومت‌داری توسعه‌ یافته و تعامل شهروندی
  • برای توسعه و نوآوری فراگیر
  • بهره‌گیری از زیرساخت‌های عمومی موجود مانند کتابخانه‌ها، مدارس و دیگر نهادهای فرهنگی و آموزشی به‌ گونه‌ای که داده به صورتی پایدارتر و محکم‌تر در دیگر اشکال سرمایه‌گذاری دولتی و زندگی عمومی گنجانده شود. برای مثال، ارجاع باز (Open Referral) در حال ایجاد یک برنامه داده برای شبکه امنیت اجتماعی است که به طرفین آزمایشی نظیر کتابخانه‌ها اجازه می‌دهد تا از مجموعه گسترده‌ای از داده‌های بالقوه تأثیرگذار در خدمات شهری و اجتماعی بهره بگیرند.
  •  توسعه مهارت‌ها و ظرفیت در خصوص جمع‌آوری، پاک‌سازی و استانداردسازی داده‌ها برای اطمینان از انتشار داده باکیفیت‌تر. این امر نه‌ تنها در ادارات و سازمان منتشر کننده داده بسیار مهم است (برای اطمینان از کیفیت داده‌ها) بلکه تا حدودی در درون جامعه کاربران نیز حائز اهمیت است.
  • مشاهده و برخورد با داده‌باز به‌عنوان یک کالای عمومی، چیزی که شهروندان و مالیات‌ دهندگان استحقاق آن را دارند. حرکت به‌ سوی در نظر گرفتن داده‌باز به‌ عنوان یک کالای عمومی همان اندازه که نیازمند یک تغییر فرهنگی است نیازمند یک تغییر در سیاست نیز هست: همان‌ طور که مطالعات موردی ما بارها نشان دادند، موفقیت طرح‌های داده‌باز اساساً به پذیرش تقاضای دسترسی شهروندان – چه محققان، روزنامه‌نگاران یا فقط افرادی عادی​​- نسبت به داده حاکمیتی بستگی دارد.

توصیه ۴: ایجاد سیاست‌های شفاف برای داده‌باز که قابل‌سنجش بوده امکان تکامل سریع آن‌ها وجود داشته باشد.

تحقیقات ما نقش حیاتی ایفا شده توسط یک چارچوب قانونی و نظارتی ملی در حمایت از داده‌باز را نشان می‌دهد. هنگامی‌ که نهاد منتشر کننده یک شرکت یا سازمان دیگر باشد قوانین و اولویت داخلی شفاف به همان اندازه مهم است. وضوح در هر دو مورد ضروری است: زمانی داده‌باز موفق عمل می‌کند که تعهدی بی‌ ابهام نسبت به عامل انتشار آن وجود داشته باشد. نکته مهم اینکه سیاست‌های داده‌باز باید شامل مقرراتی برای سنجش موفقیت یک طرح (یا عدم آن) باشند؛ سیستم‌های سنجش و ارزیابی برای تضمین پاسخگویی بسیار مهم هستند.

چندین گام که سیاست‌گذاران می‌توانند برای اطمینان از شفافیت لازم سیاست‌های داده‌باز اتخاذ کنند عبارت‌اند از:

  • خلق مشترک سیاست‌های داده‌باز با شهروندان و گروه‌های دیگر که نه‌ تنها می‌تواند در تهیه پیش‌نویس سیاست‌های فراگیر (و در نتیجه مشروع‌تر) نقش مهمی را ایفا کند بلکه پاسخگو بودن این سیاست برای شرایط و نیازهای واقعی را نیز تضمین می‌کند. تحقیقات ما بارها نشان می‌دهد که کارایی سیاست‌های پیش‌نویس شده بدون دریافت اطلاعات عمومی و مشارکت کافی، کمتر از مواردی است که از طیف وسیع‌تری از تجارب و تخصص بهره برده‌اند. البته باید به عدم تقارن دانش و قدرت دخیل در چنین فرآیندهای همکاری نیز توجه نمود.
  • استفاده از مردم در تعریف و معیارهای پایش موفقیت: مشارکت شهروندان در سنجش نتایج حاصل از طرح‌های داده‌باز به‌ اندازه تهیه پیش‌نویس سیاست‌ها حائز اهمیت است و دلایل یکسانی دارد و یکی از بخش‌های مهم جهت تضمین پاسخگویی و افزایش مشروعیت و اثرگذاری پروژه‌های داده‌باز است.
  • ایجاد یک ”بانک معیار “ از شاخص‌های مهم، با اطلاعات دریافتی از ذی‌نفعان، محققان و کارشناسان این حوزه. چنین بانکی را می‌توان محور انواع دسته‌بندی‌های تأثیرات داده‌باز مانند نگرانی‌های اقتصادی (مانند بازگشت به سرمایه‌گذاری و یا درآمد اقتصادی بخش خصوصی)، راه‌حل‌های عمومی (زندگی‌های نجات‌ یافته موجب افزایش کارایی ارائه خدمات می‌شود) قرار داد. در راستای پیشنهاد قبلی، بانک معیار باید به‌ صورت منظم توسط گروه و یا پانل شهروندی که با این هدف ایجاد شده است، مورد بررسی قرار گیرد.

توصیه ۵: اقدام جهت افزایش ظرفیت عوامل دولتی و خصوصی برای استفاده ارزشمند از داده‌باز.

به‌ کرات دیده‌ایم که چگونه طرح‌های داده‌باز به‌ واسطه عدم ظرفیت و آمادگی در میان کسانی که به‌ طور بالقوه می‌توانند بیشترین نفع را داشته باشند، محدود شده است. این امر اغلب به‌ سادگی حاکی از یک عدم آگاهی است: کسانی که در مورد پتانسیل داده‌باز اطلاع ندارند به‌ احتمال‌ قوی کمتر از آن بهره می‌برند. مهم است که تشخیص دهند که ظرفیت کم در هر دو سمت تقاضا و عرضه در زنجیره ارزش داده‌باز یک مشکل است – سیاست‌گذاران و کسانی که وظیفه انتشار داده را بر عهده‌ دارند اغلب همانند ذینفعان احتمالی آمادگی ندارند.

چند گام که می‌تواند به افزایش ظرفیت و آمادگی منجر شود عبارت‌اند از:

  • راه‌اندازی مراکز مربیگری و آموزشی برای آموزش سیاست‌گذاران و ذی‌نفعان اصلی در میان شهروندان در مورد مزایای بالقوه و برنامه‌های کاربردی داده‌باز. به‌عنوان‌مثال، پورتال شفافیت بودجه باز برزیل از کمپین‌های تلویزیونی و کارگاه‌های آموزشی منظم طراحی‌ شده برای آموزش شهروندان، خبرنگاران و مقامات دولتی در مورد نحوه استفاده از پورتال بهره فراوانی برده است. علاوه بر این، یک نمای کلی ترکیبی و یا دایرکتوری قابل جستجو در زمینه فرصت‌های ارائه‌ شده، به‌ عنوان‌ مثال، آکادمی GovLab و موسسه داده‌باز، می‌تواند کار هدایت و تطبیق منافع و نیازها در سراسر جهان را آسان‌تر نماید.
  • تأسیس شبکه مربیان و متخصص برای کسانی که به دنبال استفاده از داده‌باز هستند. چنین شبکه‌هایی را می‌توان به‌عنوان منابعی ارزشمند برای راهنمایی در خصوص استفاده بهینه از داده‌باز و کمک به شهروندان و سیاست‌گذاران برای غلبه بر موانع و یا هدایت موانع تلقی نمود.
  • سرمایه‌گذاری و ترویج ابزارهای داده کاربرپسند، مانند ابزارهای تصویرسازی داده و دیگر ابزارهای تحلیلی. در حالی‌ که شاید کار با داده خام برای کاربران تازه‌ کار دشوار باشد دسترسی به پایگاه‌ها و برنامه‌های که شامل تجزیه‌ و تحلیل و تصویرسازی هستند به‌مراتب دشوارتر است. نمونه‌های قابل‌ توجه از مطالعات موردی ما عبارت‌اند از سازمان نقشه‌برداری ملی بریتانیا، اطلس کسب‌ و کار شهر نیویورک و مهورا توو اسکوئلا مکزیک.
  • استفاده از جلسات دوستانه آنلاین و آفلاین و ابزارهای مشابه برای ایجاد یک فرهنگ که موجب تشویق اشتراک‌گذاری دانش و همکاری می‌شود. بسیاری از ابزارهای در دسترس فعلی؛ اگر با طرح‌های داده‌باز و یا آزمایشگاه داده- مانند آزمایشگاه داده دادگستری در انگلستان – ادغام شوند می‌توانند یک مکمل آنلاین مفید برای انواع تلاش‌های آموزشی و شبکه‌های متخصص-مربی محور ذکرشده در بالا باشند.

توصیه ۶: شناسایی و مدیریت خطرات مرتبط با انتشار و استفاده از داده‌باز.

همان‌طور که مطالعات موردی ما نشان داده‌اند، داده‌باز علی‌ رغم فوایدش بدون خطر نیز نیست. دو خطر مهم، نقض بالقوه حریم خصوصی و امنیت است که شاید در انتشارهای گسترده داده به وقوع بپیوندد. این خطرات در تعدادی از مطالعات موردی ما، به‌ویژه Eightmaps، پورتال شفافیت بودجه باز برزیل و اطلس کسب‌ و کار نیویورک مشهود بود. کاهش این خطرات نه‌ تنها به لحاظ ذاتی حائز اهمیت است، بلکه به دلیل نقض حریم خصوصی و امنیت، در دراز مدت اعتماد به داده‌باز و پتانسیل آن نیز کاهش می‌دهد.

چند گام جهت کاهش این خطرات:

  • توسعه ”درخت‌های تصمیم‌گیری “ حکمرانی داده برای کمک به تصمیم‌ گیرندگان جهت پیگیری خطرات و فرصت‌های بالقوه موجود پیرامون انواع خاصی از انتشار داده. این درخت‌های تصمیم‌گیری قادر به سبک و سنگین کردن جوانب مثبت و منفی و خطرات نسبی ناشی از انتشار نیز هستند.
  • ایجاد چارچوب مدیریت خطر داده‌باز به‌گونه‌ای نوآورانه و مشترک به‌ طوری‌ که دولت‌ها و نهادهای دیگر منتشر کننده داده بتوانند با استفاده از یک فرآیند واضح، ساخت‌یافته، گام‌ به‌ گام به‌ صورت استراتژیک به نقض حریم خصوصی، امنیت و یا خطرات دیگر پاسخ دهند. به‌ عنوان‌ مثال، NOAA در حال کار با کارشناسانی خارج از پروژه است تا چارچوب جدیدی برای مدیریت داده‌ها جمع سپاری نماید.
  • مشارکت دادن همه ذی‌نفعان (ازجمله گروه‌های شهروندی) در توسعه کیفیت داده و استانداردهای خطر. یک رویکرد مشارکتی، مشترک برای کاهش خطرات می‌تواند اعتمادسازی نموده و به رسیدن به تعادل میان کالاهای اجتماعی مانند نوآوری از یک‌سو خطرات مانند حریم خصوصی و امنیت از سوی دیگر کمک نماید. در اینجا جمع سپاری میتواند ابزار بسیار ارزشمندی باشد چرا که به سیاست‌گذاران اجازه می‌دهد تا طیف گسترده‌ای از پاسخ‌ها را از گروه‌های ذی‌نفع مختلف دریافت نمایند.

توصیه ۷: پاسخگویی به نیازها و خواسته‌ها و سؤالات مطرح‌شده در مورداستفاده از داده‌باز.

مشاهده نمودیم که مشارکت عمومی در تهیه پیش‌نویس سیاست‌های داده‌باز و تصمیم‌گیری انتشار کدام داده ضروری است. درک تأثیر داده‌باز و درک بهره‌گیری از فرصت‌های ارائه‌ شده توسط این داده نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. به‌ عنوان‌ مثال، داده‌باز می‌تواند بینش‌هایی را ایجاد کند که نیازمند اقدام دولت است؛ برعکس داده‌باز می‌تواند حاکی از ناکارآمدی‌هایی باشد که نیازمند اتخاذ گام‌های مشخص برای رسیدگی است. همان‌طور که در مطالعه موردی برزیل در جلوگیری از فساد دولت دیدیم، پاسخگویی مؤثر، نیازمند توانایی اتخاذ چنین مراحل و اقداماتی است؛ لازم است که جوامع بر حل مسئله و نه‌ تنها انتشار داده تمرکز داشته باشند.

به روش‌های زیر می‌توان به پاسخگویی مؤثر دست‌ یافت:

  • توسعه مکانیسم‌های بازخورد باز و آنلاین، ازجمله ابزارهای پرسش و پاسخ، رتبه‌بندی و بازخورد جهت سنجش افکار عمومی و جلب بینش شهروندان. به‌ عنوان‌ مثال، طرح آدرس باز دانمارک دارای یک پورتال واحد برای کاربران است می‌توانند به تصحیح اشتباهات داده در تمام نهادها بپردازند. چنین مکانیسم ساده‌ای به ایجاد یک چرخه داده‌باز با قابلیت کمک می‌کند، به داده‌باز اجازه تولید بینش می‌دهد و اقدامات مؤثر در خصوص آن بینش‌ها را تضمین می‌نماید.
  • تعیین یک بازرس داده‌باز که به‌طور مداوم سودمندی داده‌باز و اینکه آیا اقدامات لازم انجام‌ شده یا نه را پیگیری نماید. این بازرس باید خود باز و شفاف باشد و بهتر است شامل طیف گسترده‌ای از اطلاعات ذینفعان باشد.

توصیه ۸: تخصیص و شناسایی منابع کافی برای حفظ و گسترش زیرساخت داده‌باز لازم به شیوه‌ای مشارکتی.

همان‌طور که اشاره شد، شروع طرح‌های داده‌باز اغلب ارزان است، اما به‌ مرور زمان نیازمند منابع و سرمایه‌گذاری است. اهدافی مانند افزایش مشارکت و شفافیت قابل‌ ستایش است، اما بدون تعهدات منابع، حصول آن‌ها غیرممکن خواهد بود. پروژه Open Duka کنیا یک نمونه خوب از طرح داده‌باز قابل‌ ستایش است که به‌ واسطه کمبود منابع، محدود شده است. به همین ترتیب، طرح خیریه باز T3010 کانادا از زمان انتشار نسخه اصلی خود در سال 2013 تا حدودی به دلیل کمبود بودجه به‌روز نشده، بدین ترتیب هر کس که به دنبال داده‌های اخیر در سازمان‌های خیریه کانادا است باید اطلاعات را به‌ طور مستقل بررسی کند.

تخصیص منابع کافی را می‌توان با روش‌های زیر به دست آورد:

  • طرح‌های بودجه‌ریزی مشارکتی که به شهروندان اجازه می‌دهد تا اولویت‌های خود و نحوه تخصیص بودجه به آن‌ها را انتخاب نمانید. چنین طرح‌هایی می‌توانند تضمین نماید که مفیدترین طرح‌های داده‌باز بیشترین بودجه را دریافت خواهند کرد.
  • تعهد به تجزیه‌ و تحلیل دقیق‌تر هزینه / سود طرح‌های داده‌باز که امکان ارزیابی فرصت‌های نسبی ارائه‌ شده توسط پروژه در برابر هزینه‌ها و خطرات احتمالی آن را برای سیاست‌گذاران و سایر ذینفعان فراهم می‌سازد. در میان مطالعات مورد ما، NOAA و سازمان نقشه‌برداری ملی بریتانیا، هر دو پیش از راه‌اندازی پروژه‌های خود، مطالعاتی در مورد هزینه / سود انجام دادند – این کار نقش مهمی در تقویت حمایت و تعهدات بلند مدت سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران دولتی ایفا کرده است.
  • بررسی طرح‌های نوآورانه راه را برای کمک‌های مالی، به‌ویژه جمع سپاری باز می‌کند که ممکن است به دیگران (و دیگر افراد علاقه‌مند) نه‌ تنها برای طرح بودجه، بلکه برای ایجاد و حصول اطمینان از پایداری اولویت‌های خود راهی را پیشنهاد کند.

توصیه ۹: توسعه یک برنامه پژوهشی مشترک برای حرکت به‌سوی سیاست‌های داده‌باز مبتنی بر شواهد و شیوه‌های عملی.

مؤثرترین راه برای درک نحوه عملکرد داده‌باز و رسیدن به حداکثر تأثیر مثبت، از طریق همکاری میسر خواهد شد. امروز دانش ما از داده‌باز به طرق مختلف پراکنده است، در میان سازمان‌ها و افرادی که خود در سراسر جهان پراکنده‌ شده‌اند، پخش‌ شده است. به ارتباط بیشتر و ادغام تجزیه‌ و تحلیل (و منابع) نیاز داریم. برای رسیدن به پتانسیل داده‌باز، نیازمند یک برنامه پژوهشی مشترک، بر اساس یک بنیان مشهود گسترده‌تر هستیم. این چارچوب تحقیق باید درک بهتری از تأثیر را در دستور کار خود قرار دهد: در بسیاری از موارد، تحقیق در مورد داده‌باز به‌ سادگی بر روی بهترین روش‌های انتشار داده تمرکز دارد و تأثیر – مثبت یا منفی – آن در سایه قرار می‌گیرد.

برای رسیدن به این برنامه پژوهشی مشترک می‌بایست:

  • مکانیسم‌هایی برای ارتباط و تعامل میان ذی‌نفعان مختلف (افراد و سازمان‌ها) که در حال حاضر در زمینه داده‌باز کار می‌کنند را راه‌اندازی نماییم. این‌گونه مکانیسم‌ها می‌توانند شامل جلسات یا کنفرانس‌های سالانه، نرم‌افزار لیست پست‌سپاری الکترونیک، جلسات ماهانه و ابزارهای آفلاین و آنلاین باشد. هدف از این تعاملات، تبادل بینشهادها و ایده‌ها، به اشتراک گذاشتن شواهد و توسعه بهترین شیوه‌ها برای همکاری با یکدیگر است. به‌ عنوان‌ مثال، رخدادهایی مانند نشست پژوهش در مورد داده‌باز در چارچوب کنفرانس بین‌المللی داده‌باز، میتواند انگیزه‌ای برای تبادل و همکاری میان پژوهشگران در این زمینه باشد.
  • استفاده از طبقه‌بندی تأثیر حاصل از این 19 مطالعه موردی و آزمایش فرض‌های گفته‌ شده در بالا توسط محققان دیگر. علاوه بر این، جامعه تحقیقاتی داده‌باز می‌تواند از چهارچوب ارزیابی دقیق و متداول GovLab 5 استفاده کند که آن را با همکاری بنیاد وب و دیگران به‌ منظور ایجاد یک ابزار استاندارد برای ارزیابی هر مرحله از زنجیره ارزش داده‌باز طراحی کرده است.
  • ایجاد یک دایرکتوری (شاید در قالب ویکی) از چارچوب‌های ارزیابی مختلف (علاوه بر چهارچوب ما) و گسترش آن در میان کشورها و بخش‌ها. چنین دایرکتوری شامل یک لیست از مخاطبین و سازمان‌های کلیدی خواهد بود و از طریق ایجاد یک پایگاه داده کامل، دستیابی به یک دستور کار پژوهشی متداول را تسهیل خواهد کرد.

توصیه ۱۰: ادامه دادن به نوآوری.

گسترش داده مستلزم نوآوری است، اما چگونه می‌توانیم در داده‌باز نوآوری ایجاد کنیم؟ می‌بایست اشکال و مدل‌های مختلف داده‌باز – ازجمله داده بزرگ و کوچک، داده مبتنی بر متن – را شناسایی کنیم و ذینفعان را به تفکر در مورد اینکه داده چیست و باز بودن در حقیقت به چه معناست تشویق نماییم. حتی زمانی که برای درک بهتر داده‌باز و تأثیر آن تلاش می‌کنیم (برای مثال، از طریق تمرین‌های مانند این) باید فرهنگ آزمایش و نوآوری فعال را پرورش دهیم.

روشهای بسیاری برای پرورش فرهنگ وجود دارند:

  • اساساً می‌توانیم به دنبال ایجاد نهادها یا واسطه‌های جدید، به‌ عنوان‌ مثال یک آزمایشگاه نوآوری داده‌باز جهانی باشیم که هدف صریح آن تفکر خارج از چهارچوب و پژوهش در مورد مدل‌های جدید داده‌باز است که می‌تواند در سراسر بخش‌ها، مناطق مورد آزمایش قرار گیرد و از این مطالعات موردی استفاده نماید.
  • نیاز به تحقیقات گروهی ذکر شده در بالا نیز می‌تواند در قالب یک شبکه نوآوری میان مرزی و میان‌رشته‌ای از داده‌باز نیز توسعه یابد. چنین شبکه‌ای از تخصص و ایده‌های جهانی کمک می‌گیرد.
  • شاید مهم‌تر از همه اینکه ما باید نسبت به ایده‌ها و بینش‌های جدید باز باشیم و همیشه در حال سؤال کردن باشیم. این گزارش چند توصیه و پیشنهاد برای بهره‌برداری حداکثر از ارزش داده‌باز مشخص نموده است؛ اما متوجه هستیم این تنها یک شروع است. پژوهش ما به‌اندازه پاسخ‌هایی که ارائه کرده سؤال نیز ایجاد کرده است.

بنابراین کار خود را با برخی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که معتقدیم باید از خود در مورد داده‌ باز بپرسیم به پایان می‌رسانیم – سؤالاتی که می‌توانند به انجام تحقیقات آینده کمک کنند، اما شاید مهم‌تر از آن، انگیزه ایجاد یک فرهنگ نوآوری و انعطاف‌پذیری هنگام اندیشیدن در مورد داده‌باز را ایجاد کنند.

سؤالات کلیدی باقی‌مانده

یافته‌ها و توصیه‌های پیشین برای سیاست‌گذاران و سهامداران در جامعه داده‌باز بر پایه بررسی 19 مطالعه موردی از طرح‌های داده‌باز از سراسر جهان است. با اینکه چنین تلاشی ما را یک گام بزرگ در درک داده‌باز و اثرات واقعی و بالقوه آن به جلو برد اما پرسش‌های کلیدی زیر هنوز باقی‌ مانده‌اند:

  • گزاره‌های ارزشی مطلوب (به‌ عنوان‌ مثال، مبارزه با فساد، محرک فعالیت‌های اقتصادی، حق دسترسی شهروندان به اطلاعات دولتی) و برجسته جهت ترغیب به انجام فعالیت داده‌باز در زمینه‌های مختلف بر اساس اولویت‌ها و نیازهای محلی کدام است؟
  • شرایط سنجش تأثیر داده‌باز چیست؟
  • چگونه می‌توان طرح‌های داده‌باز را پایدار ساخت؟
  • چه بینش‌های تطبیقی قابلیت انتقال به یک قالب جهانی را دارند؟
  • زیرساخت داده داخلی بهینه برای فعال کردن تأثیرگذاری طرح‌های داده‌باز چیست؟

سایر مطالب نتایج تأثیرات داده باز

نتایج پرونده تأثیرات داده‌باز: تاثیر داده‌باز در زندگی مردم – بخش اول

نتایج پرونده تأثیرات داده‌باز: شرایط مورد نیاز برای اجرا – بخش دوم

نتیجه تأثیرات داده‌باز: چالش‌های تأثیرگذاری – بخش سوم

برای مطالعه بیشتر پیرامون اثرات داده‌ باز، اینجا کلیک کنید.

 دریافت
عنوان: نسل بعدی داده باز
حجم: 30 کیلوبایت