معرفی لابراتوار Visualizing Palestine

  • ۸ خرداد ۱۳۹۶
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: ابوالفضل زارع
  • لینک کوتاه:

مسئله فلسطین، یک مسئله جهانی محسوب می‌شود که توجه بسیاری از افراد، اقشار و گروه‌های مختلف را به خود جلب کرده است. فعالان حوزه داده و مصورسازی داده‌ها نیز از این مسئله جهانی عقب نمانده‌اند. تیم Visualizing Palestine یکی از تیم‌های […]

معرفی لابراتوار Visualizing Palestine

مسئله فلسطین، یک مسئله جهانی محسوب می‌شود که توجه بسیاری از افراد، اقشار و گروه‌های مختلف را به خود جلب کرده است. فعالان حوزه داده و مصورسازی داده‌ها نیز از این مسئله جهانی عقب نمانده‌اند. تیم Visualizing Palestine یکی از تیم‌های فعال در مصورسازی داده‌های فلسطین است. در این مطلب به معرفی سایت این تیم می‌پردازیم.

مقدمه

لابراتوار Visualizing Palestine توسط یک تیم متخصص در زمینه‌های علم داده(Data Science)، تکنولوژی و طراحی تشکیل شده است که به مصورسازی داده‌ها پیرامون مسئله فلسطین می‌پردازد. در بخش معرفی سایت این لابراتوار، متن زیر مشاهده می‌شود:

Visualizing Palestine creates data-driven tools to advance a factual, rights-based narrative of the Palestinian-Israeli issue. Our researchers, designers, technologists, and communications specialists work in partnership with civil society actors to amplify their impact and promote justice and equality.

Launched in 2012, VP is the first portfolio of Visualizing Impact (VI) an independent, non-profit laboratory for innovation at the intersection of data science, technology, and design.

لابراتوار غیر انتفاعی Visualizing Palestine، ابزار مبتنی بر داده به منظور  پیشبر واقعی مسئله فلسطین و رژیم اشغالگر قدس مبتنی بر حقوق بشر ارائه می‌کند.

محققان، طراحان، متخصصان تکنولوژی و همچنین متخصصان ارتباطات این لابراتوار با همکاری بازیگران و فعالان جامعه مدنی فعالیت می‌کنند تا تأثیر و ترویج عدالت و برابری را تقویت کنند.

این لابراتور در سال 2012 ایجاد و یک مجموعه مستقل غیر انتفاعی محسوب شده و اولین نمونه فعالیت در مصورسازی اثرات است که برای نوآوری با ترکیب علم داده،‌ تکنولوژی و طراحی ایجاد شده است.

معرفی سایت visualizingpalestine.org

سایت visualizingpalestine.org، سایت رسمی لابراتور VP است که قسمت‌های مختلفی را در خود جای داده است.

VP

تولیدات (Products)

در قسمت تولیدات این سایت، تمامی عکس‌های تولید شده لابراتوار مذکور قابل مشاهده است. نکته جالبی که وجود دارد این است که به دلیل همکاری گروه‌ها و افراد مختلف با این لابراتوار، تولیدات با زبان‌های مختلف وجود دارد. برای مثال تصویر زیر، یکی از تولیدات موجود به زبان فارسی است:

عضویت دانشجویی (Student Membership)

در این قسمت از سایت، گروه‌های دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف که از تولیدات لابراتوار مذکور جهت ترویج مسئله فلسطین استفاده کرده‌اند، قابل مشاهده است. در انتهای این صفحه، تصویری درج شده است که به مقایسه روند تحریم دانشگاه‌های آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی می‌پردازد و تحریم دانشگاه‌های اسرائیلی را ترویج می‌کند.

جمع‌بندی

مصورسازی داده راه مبتنی بر داده‌باز و بسیار کارامد برای نشان دادن ابعاد مختلف یک پدیده است. متاسفانه در کشور ما به دلیل نبود شفافیت و داده‌باز، این مقوله رشد چندانی نداشته است.

در صورتی که این پدیده می‌تواند در تصمیم‌گیری سیاستمداران، ارتقای فعالیت‌ها دولت، ارتقای بخش خصوصی، کاهش هزینه‌ها و … تأثیر بالایی داشته باشد. امید است که داده‌باز و مصورسازی داده در کشور ما رشد روزافزون داشته باشد.