صعود 46 پله‌ای ایران در شاخص داده باز

  • ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین خانی
  • لینک کوتاه:

شاخص بین‌المللی داده باز ، Global Open Data Index، از سنجه‌های معتبر سنجش وضعیت باز بودن داده‌‌های حکومتی در کشورهای مختلف است. کشور عزیزمان ایران به رتبه 71 این شاخص در سال 2016 صعود کرده است؛ رشدی 46پله‌ای! اما آیا […]

صعود 46 پله‌ای ایران در شاخص داده باز

شاخص بین‌المللی داده باز ، Global Open Data Index، از سنجه‌های معتبر سنجش وضعیت باز بودن داده‌‌های حکومتی در کشورهای مختلف است. کشور عزیزمان ایران به رتبه 71 این شاخص در سال 2016 صعود کرده است؛ رشدی 46پله‌ای! اما آیا این تغییر رتبه نشان از باز شدن داده‌های حکومتی است؟ پاسخ این سوال را در ادامه مطلب بخوانید.

شاخص بین‌المللی داده باز

شاخص بین‌المللی داده باز را از زبان خودش بشناسید! معرفی فارسی این شاخص به زودی در «شفافیت برای ایران» منتشر خواهد شد.

برترین‌های دنیا

ساعاتی پیش نتایج چهارمین پیمایش شاخص بین‌المللی داده باز منتشر شد که در آن کشورهای استرالیا با رشدی 4 درصدی درصدر قرارگرفته، تایوان با یک رتبه سقوط رتبه دوم را کسب کرده، فرانسه سوم، و بریتانیای کبیر با دو پله سقوط در جایگاه چهارم قرار گرفته است.  در تصویر زیر فهرست 10 کشور اول را می‌بینید:

10 کشور اول GODI

وضعیت ایران

در دو سال اول این شاخص، ایران جزء کشورهای ارزیابی شده نبود تا بالاخره در سال 2015 رتبه‌ی 117 را بین 122 کشور کسب کرد و بالاتر از کشورهایی چون سوریه، لیبی و میانمار در قعر جدول قرار گرفت:

در رتبه‌بندی سال 2016 این شاخص که ساعاتی پیش منتشر شد،‌ ایران با رشدی 46 پله‌ای به رتبه‌ی 71ام صعود کرده است:

فهرست‌ دیتاست‌های ثبت شده برای ایران در سال‌های 2016 و 2015 را ببینید.

آیا صعود 46پله‌ای به معنی باز شدن داده‌های حکومتی است؟

به مرور چند نکته‌ اکتفا می‌کنیم و قضاوت را به شما مخاطبان محترم می‌سپاریم:

  • روش انجام پیمایش در سال 2016 با سال‌های قبل متفاوت بوده است. جزئیات روش پیمایش جدید را بخوانید
  • در سال 2016 به همت شفافیت برای ایران، اطلاعات بیشتری از سایت‌های سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های ایران در این پیمایش ثبت شد. بی شک در این پیمایش، ثبت کامل تر اطلاعات در بهبود جایگاه ایران تاثیر ملموسی داشته است.
  • باز شدن داده‌‌های حاکمیتی حلقه‌ی اول از اکوسیستم داده حکومتی باز و فعال‌کننده‌ی آن است؛ نه همه‌ی آن. بدون چرخیدن کل چرخه، باز شدن داده‌ها، اثر چندانی نخواهد داشت. (منتظر مطالب شفافیت برای ایران پیرامون اکوسیستم داده حکومتی باز باشید)
  • آیا در سال گذشته و در حوزه‌ی تخصصی خود، تغییری در دسترسی به داده‌های حکومتی احساس کرده‌اید؟

برای مطالعه بیشتر

مطالب مرتبط با شاخص جهانی داده باز در شفافیت برای ایران