۵ سطح انتشار داده‌ باز چیست؟

  • ۲۶ دی ۱۳۹۵
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

تیم برنرزلی مخترع وب و نظریه پرداز دادهباز، استانداردی ۵ سطحی برای کیفیت داده‌های باز معروف به «داده‌های ۵ ستاره»(5 Satar Data) تعریف کرده است. در سطح اول(یک ستاره) نوع و فرمت داده اهمیت نداشته و مهم این است که […]

۵ سطح انتشار داده‌ باز چیست؟

تیم برنرزلی مخترع وب و نظریه پرداز دادهباز، استانداردی ۵ سطحی برای کیفیت داده‌های باز معروف به «داده‌های ۵ ستاره»(5 Satar Data) تعریف کرده است.


در سطح اول(یک ستاره) نوع و فرمت داده اهمیت نداشته و مهم این است که داده‌ها با مجوز باز(open license) در دسترس همه قرار بگیرند. مثلا اگر شما داده‌های‌تان برای همه‌ی افراد و کاربران وب منتشر کنید، این داده‌ها در سطح اول قرار می‌گیرند.

در سطح دوم، داده‌هایی قرار می‌گیرند که دارای ساختارهای صفحه‌گسترده و جدولی مثل اکسل(XLS) باشند.

سطح سوم مشابه سطح دوم است، یعنی داده‌های مرتب‌شده با ساختار جدول، اما تفاوت اصلی در فرمت داده‌هاست. به‌عنوان مثال، داده‌های با فرمت XLS را فقط با مایکروسافت اکسل می‌توان مشاهده و ویرایش کرد. فرمت‌هایی مثل CSV عمومی بوده و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. پس اگر داده‌های اکسل(XLS) خود را به CSV تبدیل کنید، سه ستاره می‌گیرند. ضمن آن‌که این داده‌ها ماشین‌خوان هم هستند.

در سطح چهارم(چهار ستاره‌)، داده‌ها نه در فایل‌ها، بلکه در صفحات وب منتشر می‌شوند و هر کدام آدرس اختصاصی خود را دارند. یعنی برای مشاهده داده‌ها نیازی به فایل و نرم‌افزار ندارید چرا که داده‌ها از طریق کدهای HTML و XML نوشته می‌شوند. در این حالت می‌توان داده‌ها را به یکدیگر لینک کرد.

در سطح آخر  همه‌ی داده‌ها باز بوده و به یکدیگر لینک و مرتبط هستند. در این‌جا شبکه‌ای از داد‌ه‌ها را داریم که به یکدیگر وصل هستند.

در اینفوگرافیک زیر می‌توانید خلاصه و ویژگی‌های استاندارد ۵ ستاره را مشاهده نمایید.

برای مشاهده در سایز اصلی روی تصویر کلیک نمایید.