رئیس‌جمهور تاجر، کابینه‌ی تجّار

  • ۱۷ دی ۱۳۹۵
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین خانی
  • لینک کوتاه:

تا دو هفته‌ی دیگر (20 ژانویه)، دانلد ترامپ به عنوان 45امین رئیس‌جمهور ایالات متحده زمام امور این کشور را به دست خواهد گرفت. با مشخص شدن اعضای پیشنهادی وی برای هدایت وزارت‌خانه‌های مختلف، امریکایی‌ها در اعتراض به انتخاب‌های او که […]

رئیس‌جمهور تاجر، کابینه‌ی تجّار

تا دو هفته‌ی دیگر (20 ژانویه)، دانلد ترامپ به عنوان 45امین رئیس‌جمهور ایالات متحده زمام امور این کشور را به دست خواهد گرفت. با مشخص شدن اعضای پیشنهادی وی برای هدایت وزارت‌خانه‌های مختلف، امریکایی‌ها در اعتراض به انتخاب‌های او که همه از افراد کلیدی کسب‌وکارهای بزرگ آمریکایی هستند، کمپینی را شکل داده‌اند تا با جمع‌آوری امضای عموم مردم اعتراض خود را به کنگره آمریکا اعلام کنند.

در صفحه‌ی اول این وب‌سایت (corporatecabinet.org) تصویر 14 نفر از اعضای پیشنهادی ترامپ برای تصدی سمت‌های مختلف در کابینه را می‌بینیم، در حالی که نام شرکت اصلی که هر فرد با آن تعارض منافع دارد بر روی ان حک شده است:

صفحه اول corporate cabinet

برای مثال، رکس تیلرسون، وزیر پیشنهادی امور خارجه‌ی ترامپ وابستگی تجاری عمیقی با شرکت نفتی اکسون‌موبیل دارد. تیلرسون از سال 1975 در این شرکت مشغول فعالیت بوده و 10 سال هم مدیریت دومین شرکت نفتی بزرگ جهان را بر عهده داشته است. همین مسئله‌ حاشیه‌های بسیاری را در مورد تصدی وزرات خارجه توسط وی و روابط او با شخص ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ایجاد کرده است. با کلیک بر روی هر شخص می‌توان جزئیات تعارض منافع وی را مطالعه کرد. برای مثال در توضیح کامل تعارض منافع رکس تیلرسون آمده است:

توضیح

در پنجره‌ی جزئیات، برای گسترش بیشتر مطالب مطرح شده، امکان دریافت PDF مطالب و بازنشر آن در شبکه‌های اجتماعی فراهم شده است.

این کمپین با تهیه‌ی عکس‌نوشته‌هایی و انتشار ‌آن‌ها در شبکه های اجتماعی، به طور خاص توییتر، تلاش دارد تا افراد بیشتری را با تعارض منافع کابینه‌ای که ممکن است تهدیدهایی جدی برای امریکا به همراه داشته باشد آشنا کند نمونه‌ی مربوط به رکس تیلرسون را ببینید:

شهروندان امریکایی می‌توانند به سادگی و با وارد کردن نام، نشانی رایانامه و کدپستی خود از این کمپین حمایت کنند و صدای خود را به کنگره برسانند:

این کمپین توسط  بنیاد غیردولتی و غیرانتفاعی Public Citizen راه‌اندازی شده که هزینه‌های آن توسط کمک‌های مردمی جمع‌آوری می‌شود. در بخشی از این کمپین هم سایتی برای کمک (Donate) طراحی شده است:

لازم است در کشور عزیزمان، جمهوری اسلامی ایران نیز با ایجاد کمپین‌های مشابه و با استفاده از قدرت مشارکت مردم، به کارآیی و کارآمدی حاکمیت کمک کرد. بی‌شک استفاده از ظرفیت بی‌انتهای مردم بزرگوار کشور می‌تواند راهگشای بسیاری از مسائل و مشکلاتی باشد که حاکمیت سال‌هاست با آن روبروست و از حل آن ناتوان.