بررسی پورتال داده باز کشور انگلستان – بخش دوم

  • ۲۲ دی ۱۳۹۵
  • 3
  • ۲ دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین ملک‌نژاد
  • لینک کوتاه:

در این قسمت از بررسی پورتال داده باز کشور انگلستان به بررسی چهار کارکرد دیگر از این مجموعه خواهیم پرداخت؛ تقاضای داده، داده ها بر اساس جغرافیا، نمودار سازمانی دولت انگلستان و نرم افزار های مبتنی بر داده های این […]

بررسی پورتال داده باز کشور انگلستان – بخش دوم

در این قسمت از بررسی پورتال داده باز کشور انگلستان به بررسی چهار کارکرد دیگر از این مجموعه خواهیم پرداخت؛ تقاضای داده، داده ها بر اساس جغرافیا، نمودار سازمانی دولت انگلستان و نرم افزار های مبتنی بر داده های این پایگاه.

آنچه گذشت

در قسمت اول گفتیم که کارکردهای اصلی این پایگاه داده را میتوان به هشت کاربری زیر تقسیم بندی کرد:

  1. جستجو و استفاده از داده
  2. سامانه درخواست داده
  3. داده ها بر اساس موقعیت جغرافیایی
  4. ساختار سازمانی کل دولت انگلستان
  5. نرم افزار های مبتنی بر داده ها
  6. سامانه اطلاع از قرارداد ها
  7. کتابخانه داده باز
  8. تالار گفتگو پیرامون داده های پایگاه

در قسمت قبل به بررسی ویژگی اول یعنی جستجو و استفاده از داده پرداختیم، در این قسمت قصد داریم به بررسی چهار قابلیت دیگر از این پورتال داده بپردازیم:

تقاضای داده

به جرأت میتوان گفت کارآمدترین بخش از یک پایگاه داده بخشی است که بتوان در آن تقاضای داده خود را به منتشرکنندگان داده رساند. در این قسمت از سایت مسئولین این پایگاه به طور فعالانه پاسخ درخواست کنندگان را داده و جواب آنها را در همان قسمت میدهند، و پاسخ هایی کاملا روشن دریافت میکنند:

در زیر خلاصه آماری از پاسخ ها به همراه ویژگی های پرسش و پاسخ را میتوان مشاهده نمود:

داده ها براساس جغرافیا:

در این قسمت از این پایگاه، داده ها بر اساس جغرافیای منطقه در اختیار کاربران قرار  میگیرد. به این معنی که با مشخص کردن منطقه میتوان داده های آن منطقه که در سایت ذکر شده را مشاهده نمود.

برای این منظور با نوشتن کد پستی و مشخص کردن منطقه در نقشه تعاملی میتوان  داده هایی که اسم آن منطقه ذکر شده را پیدا نمود.

 

 

نرم افزارهای مبتنی بر پایگاه داده

هدف اصلی هر پایگاه داده ای استفاده از داده های منتشر شده و استفاده و تحلیل آنهاست. بنابراین با نگاه به بخش نرم افزارهای هر پایگاه داده میتوان اثربخشی آن پایگاه را ارزیابی کرد.

در این بخش هم اکنون ۴۰۹ نرم افزار مبتنی بر داده باز موجود هستند. در تصویر زیر دسته بندی های موجود بر روی نرم افزار ها را مشاهده میکنید:

در صفحه معرفی نرم افزار ها موارد زیر مشاهده میشود:

  •  رتبه بندی
  • دسته ای از داده که با آن ارتباط دارد
  • هزینه استفاده
  • لینک به تولید کننده
  • توضیحات نرم افزار

با جستجویی در این بخش از وبسایت میتوان به اثرات مفید داده باز در زندگی روزمره مردم اشاره کرد. نرم افزارهای مختلفی که در این بخش از سایت موجود است از سلامت گرفته تا امنیت مردم را پوشش میدهد و به بهبود کیفیت زندگی کمک میکند.قصد داریم به زودی در شفافیت برای ایران پرونده ای را با این موضوع بازکنیم.

 

نمودار سازمانی کل دولت انگلستان:

یکی از جالب‌ترین بخش های این سامانه بخشی است که نمودار کل دولت را به همراه جزئیات قابل توجهی در دسترس مخاطبان قرار داده است. نمودار سازمانی دولت انگلستان از سطح نخست وزیر تا جزئی ترین کارمند را میتوان با چند کلیک مشاهده نمود.

در بالای سایت میتوان سازمان مدنظر را از لیست بلندبالای سازما‌ن‌های دولت انگلستان انتخاب کرده و سپس نسخه سال های مختلف را از سال ۲۰۱۰ تا هم اکنون را مشاهده کرد. لازم به ذکر است که این نمودار سالیانه بروزرسانی میشود.

سپس با  انتخاب هر بخش به صورت تعاملی نمودار سازمانی نمایش داده میشود.

با انتخاب هر بخش میتوان به اطلاعات زیر دسترسی یافت:

نکته‌ای بسیار جالب:

داده های این بخش نیز به صورت CSV  در دسترس است که اگر کسی توانست نرم افزار بهتری تولید کند آن را جایگزین این نرم افزار سایت کنند!

در ادامه به بررسی بیشتری از این پایگاه داده میپردازیم

با ما همراه باشید…!