شفافیت بودجه و هزینه‌های پارلمان‌های دنیا، قسمت پنجم: شیلی

  • ۱۵ شهریور ۱۳۹۵
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: یحیی مرتب
  • لینک کوتاه:

پارلمان ها متشکل از نمایندگان و وکلای ملل هستند. مردم با انتخاب نمایندگانشان در پارلمان حق دارند تا از نحوه عملکرد آنان اطلاع داشته باشند. یکی از شاخص های شفافیت در پارلمان های دنیا، شاخص شفافیت در بودجه و هزینه […]

شفافیت بودجه و هزینه‌های پارلمان‌های دنیا، قسمت پنجم: شیلی

پارلمان ها متشکل از نمایندگان و وکلای ملل هستند. مردم با انتخاب نمایندگانشان در پارلمان حق دارند تا از نحوه عملکرد آنان اطلاع داشته باشند. یکی از شاخص های شفافیت در پارلمان های دنیا، شاخص شفافیت در بودجه و هزینه های خود پارلمان است. اینکه هر پارلمان چه هزینه هایی داشته است. هزینه های روند های اداری، هزینه های سفرهای خارجی نمایندگان، قراردادها و … همگی باید برای مردم مشخص و واضح باشد، تا علاوه بر جلوگیری از فساد، زمینه پاسخگویی از نمایندگان در این موضوع ایجاد شود.

در ماده ۲۳ اعلامیه پارلمان باز نیز که یک سند جهانی است میخوانیم:

“پارلمان مسئولیت دارد تا  اطلاعات جامع، تفصیلی و قابل درک درخصوص بودجه ملی و هزینه های عمومی از جمله درآمدها و هزینه های گذشته، فعلی و پیش بینی شده را در اختیار مردم قرار دهد.. بطورمشابه، پارلمان مسئولیت انتشار اطلاعات مربوط به بودجه ی خود پارلمان، از جمله اطلاعات مربوط به اجرای بودجه، مناقصات و قراردادها را نیز دارد. این اطلاعات باید با استفاده از خلاصه های روان، توضیحات یا گزارش هایی که به درک شهروندان کمک می کنند، بطور کامل در دسترس عموم قرار گیرند.”

بنا داریم تا در طی چند پست جداگانه، به شرح تجربه کشورهای مختلف از شفافیت در هزینه های پارلمان هایشان را معرفی کنیم. در پست پیشین، از شفافیت هزینه های پارلمان برزیل نوشتیم. در این پست به شیوه شفاف سازی پارلمان شیلی پرداخته ایم.

پارلمان شیلی نیز همانند پارلمان برزیل،دارای دو مجلس مقننه است (Biacameral). مجلس سنای پارلمان شیلی دارای ۳۸ سناتور و مجلس نمایندگان آن دارای ۱۲۰ نماینده میباشد که مجموعا ۱۵۸ نماینده را در خود جای میدهد. پارلمان شیلی جزء یکی از شفاف ترین پارلمان های جهان بشمار می آید و هم اکنون از اعضای اصلی و راهبردی سازمان “مشارکت حکمرانی باز” در حوزه قانون گذاری و پارلمان میباشد.

پارلمان شیلی تعهدات بسیاری نیز برای شفاف سازی و مشارکت گیری از نخبگان در قانون گذاری به این سازمان داده است که در پستهای بعدی به این تعهدات خواهیم پرداخت.

همانگونه که از تصویر مشخص است، وبسایت پارلمان شیلی صفحه ای اختصاصی با نام شفافیت را برای خود ایجاد کرده است که در این صفحه به شفاف سازی هزینه ها و پاداشهای روسای مجالس پیشین پارلمان، هزینه ها و بودجه های پارلمان برای هر سال، قراردادهایی که پارلمان به هر نهادی بسته است، فعالیتها و عملکردهای نمایندگان و … را در این صفحه جای داده است.

(صقحه با Google Translate ترجمه شده است)

با انتخاب گزارش بودجه و عملکرد بودجه ای نمایندگان، میتوانیم به آخرین وضعیت مصرف بودجه در پارلمان شیلی اطلاع پیدا کنیم.

تصویر زیر ریز بودجه های تخصیصی داده شده و عملکرد پارلمان در قبال بودجه را میتوانیم به تفکیک هر ماه در سال ۲۰۱۶ مشاهده کنیم.

همانگونه که در تصویر مشخص است، درآمدها و هزینه های پارلمان مشخص شده است. هزینه های شخصی سناتورها و نمایندگان، مزایای تعلق یافته به نمایندگان، هزینه های استخدام مشاور توسط نمایندگان و سناتورها، هزینه های مرتبط با بخش خصوصی، هزینه های قراردادها و … را در این سند میتوان مشاهده نمود.

با کلیک بروی تصویر، به فایل اصلی هدایت خواهید شد.