تجربه‌ی کانادا در شفافیت نظام سلامت

  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۵
  • 6
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

سامانه‌ی «نظام سلامت شما» (Your Health System) آمار و داده‌های نظام سلامت کانادا را بر اساس بیمارستان، ناحیه، استان و منطقه شفاف می‌کند. این وبسایت توسط «مؤسسه‌ی اطلاعات سلامت کانادا» (CIHI) ایجاد شده است و امکان مقایسه‌ی مناطق، استان‌ها، نواحی […]

تجربه‌ی کانادا در شفافیت نظام سلامت

سامانه‌ی «نظام سلامت شما» (Your Health System) آمار و داده‌های نظام سلامت کانادا را بر اساس بیمارستان، ناحیه، استان و منطقه شفاف می‌کند. این وبسایت توسط «مؤسسه‌ی اطلاعات سلامت کانادا» (CIHI) ایجاد شده است و امکان مقایسه‌ی مناطق، استان‌ها، نواحی و بیمارستان‌های کانادا را با استفاده از 37 شاخص اطلاعاتی مربوط به دسترسی، کیفیت مراقبت، ایمنی بیمار و روندهای نوظهور سلامت در کشور فراهم می‌آورد.

مقدمه

سامانه‌ی «نظام سلامت شما» تنها یکی از سامانه‌های مربوط به «مؤسسه‌ی اطلاعات سلامت کانادا» است که امکان مشاهده، دریافت و مقایسه‌ی اطلاعات و ویژگی‌های مراکز ارائه‌دهنده‌ی خدمات را در اختیار «عموم مردم» جهان قرار می‌دهد. وبسایت اصلی «مؤسسه‌ی اطلاعات سلامت کانادا» با نشانی cihi.ca در دسترس است. این مؤسسه سامانه‌های خود را در زیردامنه (Subdomain) خود سامان‌دهی می‌کند و خدمات بسیار ارزشمند و جالب‌توجهی را ارائه کرده است. برای مثال در سامانه‌ی waittimes.cihi.ca آمار مبسوطی در رابطه با زمان انتظار برای دریافت خدمات در کانادا ارائه کرده است که بصورت ساده و زیبا داده‌ها را نمایش می‌دهد و همچنین امکان بارگیری تمام داده‌های این سامانه نیز وجود دارد. نکته‌ی جالب توجه در این مؤسسه، شعار آن می‌باشد. همانطور که در تصویر زیر مشخص است، این شعار زیبا بیان می‌دارد که «داده‌های بهتر، به انتخاب‌های بهتر منجر می‌شوند و انتخاب‌های بهتر به سلامتی بیشتر!» در واقع اگر هدف اصلی نظام‌های سلامت، حفظ و ارتقاء سلامت مردم است، ارائه‌ی داده‌ها بصورت مستقیم در راستای این هدف نقش‌آفرینی می‌کند.

در ادامه به بررسی سامانه‌ی «نظام سلامت شما» پرداخته می‌شود. همان‌طور که در تصویر ابتدای این مقاله مشخص است، صفحه‌ی اول این وب‌سایت ما را به سه بخش اصلی هدایت می‌کند.

بخش اوّل: نظام سلامت شما به صورت خلاصه

این بخش برای جستجو در 15 شاخصی است که نماینده‌ی 5 موضوع مهم از منظر کانادایی‌ها است.

در این قسمت با وارد کردن نام بیمارستان، موسسه‌ی مراقبت بلند مدت، شهر، ناحیه‌ی سلامت، استان یا منطقه می‌توان عملکرد بیمارستان محلی یا … را با توجه به 5 معیار برتر مشاهده کرد. همانطور که در قسمت پایینی این صفحه مشخص است، این 5 معیار مهم از منظر کانادایی‌ها عبارتند از «دسترسی» ، «کیفیت مراقبت»، «هزینه‌ها»، «ارتقاء سلامت و پیش‌گیری از بیماری» و «پیامدهای سلامت».

1- دسترسی

در قسمت دسترسی عنوان شده است که منظور از دسترسی گرفتن مراقبت سلامت مورد نیاز در زمان مورد نیاز است. حوزه‌ای از دسترسی که برای کانادایی‌ها بیشترین اهمیت را داشته دسترسی به پزشک خانواده بوده است، لذا این سایت اندازه‌گیری دسترسی را از این حوزه آغاز کرده است.

در ادامه‌ی این صفحه به چهار بخش هدایت می‌شویم:

  •          دسترسی به پزشک خانواده
  •          زمان انتظار متخصصین
  •          زمان انتظار درمان با اشعه
  •          زمان انتظار برای تعویض مفصل

با ورود به این لینک‌ها آمار و اطلاعاتی به صورت درصد، نمودار و نقشه‌ی تعاملی و به تفکیک سال و ایالت در اختیار ما قرار می‌گیرد. به عنوان مثال آمار و اطلاعات مربوط به زمان انتظار برای ملاقات پزشک متخصص در صفحه‌ی زیر نمایش داده شده است. برای مشاهده‌ی نقشه‌ها و نمودارهای تعاملی روی تصویر زیر کلیک نمایید.

2- کیفیت مراقبت

این قسمت، کیفیت مراقبت سلامت را «ارائه‌ی بهترین و ایمن‌ترین مراقبت ممکن به مردم» تعریف کرده است. در ادامه‌ی این صفحه نیز به چهار بخش هدایت می‌شویم:

  •          بیمارانی که به بیمارستان بازمی‌گردند
  •          مرگ و میر در بیمارستان (HSMR)
  •          تکرار بستری در بیمارستان برای بیماری‌های روانی
  •          امکان استفاده‌ی نادرست از داروهای ضدسایکوز در استفاده‌ی طولانی مدت

با ورود به این لینک‌ها نیز آمار و اطلاعاتی به صورت درصد، نمودار و نقشه‌ی تعاملی و به تفکیک سال و ایالت در اختیار ما قرار می‌گیرد. در مورد دو لینک اول آمار به تفکیک بیمارستان نیز ارائه شده و امکان جستجو با نام بیمارستان و شهر نیز وجود دارد. در تصویر زیر آمار مربوط به مرگ و میر بیمارستانی نمایش داده شده است که برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و استفاده از نقشه و نمودار تعاملی آن می‌توانید روی تصویر آن کلیک نمایید.

3 – هزینه‌ها

در قسمت هزینه‌ها ذکر شده است: برای اینکه بفهمیم آیا هزینه‌ای که بابت این خدمات انجام می‌شود ارزش داشته است، باید بدانیم که در مراقبت سلامت برای چه چیزی پول خرج می‌کنیم، چه به طور کلی چه برای خدمات مشخص. در ادامه‌ی این صفحه به دو بخش هدایت می‌شویم:

  •          هزینه‌ی عمومی به ازای هر نفر (با تنظیم و حذف فاکتور سن)
  •          هزینه‌ی اقامت در یک بیمارستان استاندارد (CSHS)

با ورود به این لینک‌ها آمار و اطلاعاتی به صورت درصد و نقشه‌ی تعاملی و به تفکیک سال و ایالت در اختیار ما قرار می‌گیرد. همچنین برای هزینه‌ی اقامت امکان جستجو با وارد کردن نام بیمارستان و شهر نیز وجود دارد. در تصویر زیر آمار مربوط به هزینه‌های عمومی بخش سلامت نمایش داده شده است که برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و استفاده از نقشه و نمودار تعاملی آن می‌توانید روی تصویر آن کلیک نمایید.

4- ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری

در قسمت ارتقاء سلامت و پیشگیری از بیماری آمده است که اندازه‌گیری این شاخص را با دو علت اصلیِ بیماری و مرگ، یعنی سیگار و چاقی، آغاز کرده است. در ادامه‌ی این صفحه نیز به دو بخش هدایت می‌شویم:

  •          چاقی
  •          سیگار

با ورود به این لینک‌ها آمار و اطلاعاتی درباره‌ی درصد افراد چاق به صورت درصد، نمودار و نقشه‌ی تعاملی و به تفکیک سال و ایالت در اختیار ما قرار می‌گیرد. همچنین امکان جستجو با وارد کردن نام شهر وجود دارد.

 5- پیامدهای سلامت

در قسمت پیامدهای سلامت عنوان شده است که پیامد سلامت یعنی سیستم برای سالم نگه داشتن کانادایی‌ها تا چه اندازه خوب عمل می‌کند.

در ادامه‌ی این صفحه به سه بخش هدایت می‌شویم:

  •          امید به زندگی در بدو تولد
  •          مرگ‌های اجتناب‌پذیر
  •          کودکان آسیب‌پذیر در مناطق با توسعه‌یافتگی اولیه

با ورود به این لینک‌ها آمار و اطلاعاتی به صورت درصد، نمودار و نقشه‌ی تعاملی و به تفکیک سال و ایالت در اختیار ما قرار می‌گیرد. همچنین امکان جستجو با وارد کردن نام شهر وجود دارد.

بخش دوم: نظام سلامت شما به صورت عمیق

لینک عمیق برای مشاهده‌ی مجموعه‌ی وسیع‌تری از شاخص‌ها و یافتن نتایج قابل مقایسه برای بیمارستان‌ها و مناطق است. در این قسمت با وارد کردن نام بیمارستان، موسسه‌ی مراقبت بلند مدت، شهر، ناحیه‌ی سلامت، استان یا منطقه می‌توان نتایج مربوط به شاخص‌ها یا نتایج کلی را برای مقایسه مشاهده کرد (همچنین قابل توجه است که از طریق آیکن Export موجود در بالای صفحه می‌توان این داده‌ها را بصورت فایل Excel دریافت نمود).

به عنوان مثال نام یکی از مراکز ارائه دهنده در کانادا جستجو شده است و پروفایل حاوی اطلاعات وی در تصویر زیر در اختیار قرار گرفته است. همچنین امکان مقایسه‌ی آمار و اطلاعات این ارائه دهنده با میانگین کانادا، منطقه، مراکز مشابه و همچنین مراکز دلخواه کاربر وجود دارد (همچنین قابل توجه است که از طریق آیکن Export موجود در بالای صفحه می‌توان این داده‌ها را بصورت فایل Excel و همچنین PDF دریافت نمود).

بخش سوم: نظام سلامت شما، با درون‌بینی

لینک درون‌بینی یک ابزار تحلیلی به منظور عمیق‌تر شدن در نتایج شاخص‌ها در اختیار تحلیل‌گران و تأمین‌کنندگان مراقبت سلامت قرار می‌دهد. این افراد برای استفاده از این ابزار باید ابتدا در سایت ثبت نام کنند و با نام کاربری و کلمه‌ی عبور وارد شوند. به عبارتی دسترسی به این قسمت برای عموم آزاد نیست.