طبایع: مصداق کوچکی از شفافیت در طب سنتی

  • ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

پایگاه اینترنتی طبایع (tabaye.ir) جایی برای آموزش مباحث طب سنتی و البته معرفی پزشکان و مراکز طب سنتی است. در ادامه به معرفی برخی ویژگی‌های این سامانه‌ی ایرانی می‌پردازیم. سایت طبایع بعنوان سایتی جهت معرفی طب سنتی، آموزش مباحث مورد […]

طبایع: مصداق کوچکی از شفافیت در طب سنتی

پایگاه اینترنتی طبایع (tabaye.ir) جایی برای آموزش مباحث طب سنتی و البته معرفی پزشکان و مراکز طب سنتی است. در ادامه به معرفی برخی ویژگی‌های این سامانه‌ی ایرانی می‌پردازیم.

سایت طبایع بعنوان سایتی جهت معرفی طب سنتی، آموزش مباحث مورد نیاز در زندگی روزمره و همچنین آموزش مباحث تخصصی طب سنتی شناخته می‌شود امّا در کنار این خدمات، دو خدمت دیگر این سایت باعث شده است آنرا بعنوان مصداقی از شفافیت و جمع‌سپاری قلمداد کنیم: معرفی طبیبان سنتی در سراسر کشور و امکان ارائه‌ی تجارب شخصی از طب سنتی.کاربران با ورود به قسمت طبیب شهر می‌توانند فهرستی از طبیبان سنتی را مشاهده کنند و آدرس و شماره تلفن آنها را دریافت کنند و برای پزشک خود نظر بگذارند، از وی سؤال بپرسند یا انتقاد و پیشنهاد داشته باشند و همچنین پزشک خود را به دیگران پیشنهاد دهند. همچنین در این بخش می‌توانند پزشک دیگری که نام وی در لیست موجود نمی‌باشد را معرفی کنند.

کاربر در بخش تجربیات شخصی می‌تواند با درج تجربیات خود نظر تخصصی پزشکان سنتی را دریافت کند و همچنین نظر و نمره‌ی دیگران را درباره‌ی تجربه خود ببیند.

با وجودی که امکانات سامانه‌ی طبایع محدود است امّا کفش پاره در بیابان، خود نعمتی است. شاید بتوان علت اصلی بوجود آمدن چنین سایتی را رقابت عنوان کرد. طب سنتی در ایران برای اینکه بتواند با طب مدرن رقابت کند سعی کرده است چنین مزیت‌های رقابتی برای خود ایجاد کند که این تلاش‌ها را باید به فال نیک گرفت.

با این وجود جای خالی سامانه‌ای یکپارچه، جامع و منحصر به فرد که بتواند اطلاعات بسیار مهم‌تری را از پزشکان و درمان‌های آنها به مردم ارائه دهد بسیار احساس می‌شود. متأسفانه این جای خالی شاید برای عموم مردم و حتی تصمیم‌گیران به خوبی احساس نشود چرا که از نعمت سلامتی بهره می‌برند. ای کاش تصمیم‌گیران نظام سلامت هم مریض بودند و همچون مردم عادی هم مریض بودند نه مثال مسئولین بلندپایه. بیماران بسیار بهتر می‌توانند برای بیماران تصمیم‌بگیرند تا افراد سالم که دردها را نمی‌فهمند.