پایگاه PlaceSpeak؛ بستری برای مشارکت مردمی

  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • 3
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

پایگاه PlaceSpeak محلی برای مشاوره و نظرخواهی برای حل مشکلات هر منطقه و محله است که از طریق آن افراد هر منطقه می توانند در مورد پروژه‌ها، برنامه‌ها،مشکلات و مسائل مربوط به محله خود اظهار نظر کنند و در حل […]

پایگاه PlaceSpeak؛ بستری برای مشارکت مردمی

پایگاه PlaceSpeak محلی برای مشاوره و نظرخواهی برای حل مشکلات هر منطقه و محله است که از طریق آن افراد هر منطقه می توانند در مورد پروژه‌ها، برنامه‌ها،مشکلات و مسائل مربوط به محله خود اظهار نظر کنند و در حل هر چه بهتر آن ها بکوشند. این پایگاه در اصل محلی برای دریافت بازخوردو ایجاد یک حلقه مشورتی بین مردم و مسئولین برای مسائل هر منطقه و در یک کلام پایگاهی برای «تعامل باز و شفاف مردم و مسئولین» است.

معرفی پایگاه PlaceSpeak

پایگاه PlaceSpeak در سال 2010 توسط یک شرکت فعال در حوزه فناوری در شهر ونکوور کانادا تاسیس شد.ایده اصلی این پایگاه به منظور مشارکت فعالانه تر و نظرخواهی و مشورت گیری از شهروندان مطرح شد چرا که بسیاری از روش های قدیمی از جمله حضور در جلسات با مشارکت کم مردم و بعضا به صورت گزینشی و با حضور برخی افراد خاص برگزار می شد.

این پایگاه که به صورت کاملا رایگان خدمات خود را ارائه می دهد، باعث می شود تا هر فردی نسبت به مسائل منطقه،شهر و یا کشور خود کاملا آگاه باشد و در هر یک از تصمیم گیری ها و برنامه های آتی مشارکت فعالانه داشته باشد.در این لینک می توانید به این پایگاه دسترسی داشته باشید و با ثبت نام  به بخش های مختلف پایگاه دسترسی داشته باشید.

PlaceSpeak

روش های مشارکت مردمی در این سایت بسته به مساله و برنامه مطرح شده توسط سازمان مربوطه می تواند به طرق مختلفی باشد. برای مثال فعالیت در تالارها و مباحث و نظردهی ، نظر سنجی، تحقیقات جامع و مشارکت حضوری در جلسات برگزار شده می تواند از روش های مشارکت افراد ثبت نام شده در پایگاه باشد.البته این روش ها تنها محدود به موارد ذکر شده نمی گردد و بسته به نظر واحد مربوطه می تواند به طرق مختلفی باشد.

در ابتدای ورود و ثبت نام در این  سایت از شما خواسته می شود تا با ورود منطقه محل سکونت خود و تعیین یک شعاع مشخص از محل زندگی، به صورت خودکار اطلاعات و مسائل محله شما برایتان ارسال شود.

مشکلات و مسائل شهری

برای مثال در صورتی که محل سکونت خود را همانند تصویر بالا یک منطقه از شهر لندن(خیابان George) انتخاب کنید  و دایره شعاع مسائل شهری را در حومه پنج مایلی محل زندگی خود انتخاب کنید، تمام مسائل و برنامه هایی که در این منطقه در حال اجرا یا توسط یک سازمان اعلام شده باشد، به اطلاع شما می رسد و می توانید در بحث های مربوطه وارد مشارکت فعالانه با مسئولین شوید.

در تصویر زیر نقشه موضوعات فعال در حال حاضر را مشاهده می فرمایید که مبتنی بر سازمان مطرح کننده توسط بخش خصوصی یا دولتی و یا سایر حوزه ها مشخص شده اند.

PlceSpeak Topics Map

یک نمونه در زمینه حمل و نقل

برای  نمونه یکی از مسائل مطرح شده توسط این سایت که می توانید به آرشیو و نتایج مباحث صورت گرفته و خروجی نهایی آن دسترسی پیدا کنید، طرح جامع حمل و نقل شهر نانایمو کانادا است که در سال 2013 و در بازه ماه های اکتبر تا دسامبر مطرح شده است.برای مشاهده صفحه اختصاصی این موضوع به این لینک مراجعه نمایید.

طرح جامع حمل نقل نانایمو

همانطور که در تصویر مشاهده می نمایید در این طرح 237 نفر به طرق مختلف از جمله شرکت در نظرات و بحث ها، نظرسنجی ها،تحقیقات و سایر روش ها مشارکت داشته اند و 2331 نفر نیز از این طرح بازدید کرده‌اند. در قسمت های مختلف این بخش می توان به منابع مختلفی از جمله فایل های مربوط به طرح، ویدئو ها و ارایه ها،نظرات سایرین،نظرسنجی ها و غیره دسترسی پیدا کرد.برای مشاهده نمونه های دیگر و موارد آرشیو شده به صورت موضوعی به این لینک مراجعه نمایید.

پیشنهاد

نمونه این پایگاه مشورتی برای موارد دیگری  غیر از مسائل شهری و کشوری و توسط شرکت های خصوصی و با موضوعات مختلفی نیز اجرا شده است که جزئیات آن را می توانید در صفحه اول پایگاه مشاهده نمایید. به نظر می رسد استفاده از چنین بستری برای جلب نظرات عموم مردم و همکاری هرچه بهتر مردم هر منطقه علاوه بر احتمال بالا بردن موفقیت طرح مذکور، موجب ایجاد اعتماد عمومی بیشتر و رابطه هرچه بهتر بین مردم و مسئولین می گردد.