رؤیای یک صنعت نفت باز …

  • ۲۳ مهر ۱۳۹۴
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین خانی
  • لینک کوتاه:

شفافیت و داده باز منحصر به حوزه محدود و خاصی نیست، بله کاربردها و فواید آنها در حوزه‌های مختلف بیشمار است. سایت نفت باز (openoil.net) یک اقدام خودجوش و داوطبانه بین‌المللی در راستای ایجاد شفافیت بیشتر در حوزه نقت و […]

رؤیای یک صنعت نفت باز …

شفافیت و داده باز منحصر به حوزه محدود و خاصی نیست، بله کاربردها و فواید آنها در حوزه‌های مختلف بیشمار است. سایت نفت باز (openoil.net) یک اقدام خودجوش و داوطبانه بین‌المللی در راستای ایجاد شفافیت بیشتر در حوزه نقت و گاز است.هدف این وبسایت گردآوری اطلاعات مرتبط با قراردادهای نفتی سرتاسر دنیا، و تبدیل و ارائه آنها در قالب‌های استاندارد اطلاعاتی است تا بتوان آنها را به خوبی مورد انتشار، ترکیب و تحلیل قرار داد، و این همان رویکرد داده باز است.در همین رابطه ویدئوی دیدنی در ادامه این مطلب موجود است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

این جمله در ابتدای ویدئوی فوق جالب توجه بود:

… We believe that Open Data has the potential to fundumentally transform transparency around extranctive industries …

 

این سایت اطلاعات خود را به شیوه‌های مختلفی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد که یکی از آنها نمایش اطلاعات مرتبط با قراردادهای نفتی بر روی نقشه است (برای انتقال به صفحه مورد نظر روی تصویر زیر کلیک کنید):


این سایت، سیاست‌های خود ناظر به داده‌هایی که تولید می‌کند، را اینگونه توصیف نموده است:

All of the data is of course available for download under BY-SA license and we believe the full value of it comes when combined, remixed and merged with additional datasets.

علاقه‌مندان را به مشاهده این سایت دعوت می‌نماییم:

openoil.net

با تشکر از آقای صادق سلمانی، دانشجوی دانشگاه شریف، بابت معرفی این سایت