مشکل را حل کنید، جایزه بگیرید.

  • ۷ آبان ۱۳۹۴
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین خانی
  • لینک کوتاه:

سامانه چالش، سامانه‌ای است که با استفاده از داده باز، بستری برای مشارکت مردم برای ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلات اجتماعی فراهم می‌کند. این سایت چه می‌کند؟ چه‌ کسی مسئول حل معضلات و مشکلاتی است که روزانه با آن ها […]

مشکل را حل کنید، جایزه بگیرید.

سامانه چالش، سامانه‌ای است که با استفاده از داده باز، بستری برای مشارکت مردم برای ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای مشکلات اجتماعی فراهم می‌کند.

این سایت چه می‌کند؟

چه‌ کسی مسئول حل معضلات و مشکلاتی است که روزانه با آن ها سرو کله می‌زنیم؟ این سایت در اقدامی جالب شما را به یک چالش دعوت می‌کند. سایت، مشکلاتی را در چندین حوزه پیشنهاد می‌کند و از شما می‌خواهد که با استفاده از داده باز و خلاقیت خودتان، بهترین راه‌حل را پیشنهاد کنید. راه‌حل‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و سرانجام یکی از این راه‌حل‌ها برنده‌ی جایزه‌ی پنجاه‌هزار دلاری این سایت می‌شوند. البته سایت شما را در فرآیند مسابقه تنها نمی‌گذارد. راهنمایی‌تان می‌کند، از ایده‌ها حمایت‌های مالی و اجرایی می‌کند تا پیاده شوند و دست آخر هم اگر برنده‌ی مسابقه شوید زمینه‌ی لازم برای سرمایه‌گذاری و توسعه ایده‌تان را فراهم می‌کند.

امکانات دیگری که سایت برای کمک ‌به ایده‌پرداز تعبیه کرده است شامل یک راهنمای جامع در هر حوزه، راهنمای داوری مسابقه‌ها و هم‌چنین یک سامانه است که به شما کمک می‌کند تا ایده‌ی خود را به صورت کلی مطرح کنید، با دیگران درباره ی آن بحث کنید و یک شریک کاری خوب پیدا کنید.

البته این رقابت پایان یافته است و بهترین پیشنهادها برای معضلات مطرح‌شده برگزیده‌ شده‌اند. بنابراین شاید مروری بر مشکلات و راه‌حل‌هایشان هم ما را با کاربرد داده‌باز در زندگی روزانه بهتر آشنا سازد و هم انگیزه‌ و خلاقیت لازم برای بسترسازی یک نمونه‌ی بومی را به ما بدهد. در این پست یکی از این حوزه ها را با هم بررسی خواهیم کرد و به بقیه موارد به مرور در پست‌های آینده خواهیم پرداخت.

نمونه اول: حوزه جرم و عدالت

مسئله: شرکت‌کنندگان در مسابقه بایستی پروژه‌ای را طراحی می‌کردند تا به موارد زیر کمک کند:

  • افزایش مشارکت جامعه با ساختار عدالت کیفری
  • ایجاد نمونه‌های بیشتر برای پاسخ به این سؤال که چه مواردی از مداخلات مؤثر برای توانبخشی به شمار می آیند؟
  • هدف قرار دادن معضل افزایش جرایم شخصی

دو سایت زیر موفق شدند تا فینالیست‌های این حوزه شوند:

سالانه حدود 536هزار دوچرخه دزدیده می‌شود و این یعنی هر شصت و هفت ثانیه یک دوچرخه به سرقت می‌رود. دزدیدن دوچرخه در این مقیاس وسیع حاکی از سود بالایی است که فروش دوچرخه‌های به سرقت‌رفته دارد. این سایت با بررسی منابع پلیس و هم‌چنین شرکت‌های بیمه و کارخانجات دوچرخه‌سازی، سابقه دوچرخه‌ای که می‌خواهید بخرید را پیدا می‌کند، و هم‌چنین می‌تواند دوچرخه شما را از میان دوچرخه‌های ربوده‌شده ای که توسط پلیس پیدا شدند بیابد. تنها کافی است که شماره‌ی دوچرخه‌ی مورد نظر خودتان را به سایت بدهید.

یک نکته: شاید دزدیدن دوچرخه یک امر شایع در ایران نباشد. اما قطعا دزدیدن وسایل الکترونیکی نظیر لپتاپ، موبایل و تبلت یک امر بسیار رایج است. چنان‌که می‌دانید هر وسیله الکترونیکی یک شناسه دارد که رهگیری آن وسیله با در دست‌داشتن آن شناسه امکان‌پذیر است. اما متأسفانه نه تنها رهگیری و پیدا کردن وسیله الکترونیکی شما یک فرآیند بسیار زمان بر و پرزحمت است، بلکه چنان‌چه این وسیله توسط پلیس پیدا شود پیگیری و یافتن آن نیاز به رفت‌و‌آمدهای مکرر دارد. این فرآیند پیچیده در اکثر اوقات فرد را از یافتن وسیله‌ی خود منصرف می‌کند.

این سایت به مخاطبان خود کمک می‌کند تا از گذشته‌ی وسیله‌ی نقلیه‌ی خود قبل از آن که آن را بخرند مطلع شوند و معامله‌ی عاقلانه‌تر و سالم‌تری داشته‌باشند. این سایت می‌توانداطلاعاتی از قبیل پایین‌ترین قیمت ممکن برای یک وسیله نقلیه، دزدی بودن یا نبودن آن، وارداتی بودن و یا صادراتی بودن آن، تغییرات رنگ و بدنه‌ی آن، مسافت طی شده توسط آن و هم‌چنین اسناد و اوراق ماشین را در اختیار شما قرار دهد.

در پایان سایت اول موفق شد که برنده‌ی این حوزه شود.

مشاهده کردید که چگونه طرح یک مشکل باعث شد تا راه‌‌حل‌های متناسب با آن پیدا شوند و جامه‌ی عمل به خود بپوشانند. نفس مشغول شدن ذهن مردم به راهکاری برای حل مشکلات جامعه‌ی خود باعث می شود تا این باور پدید آید که معضلات روزمره ما قابل حل است و مردم خود می‌توانند از پس مشکلات برآیند.

 ذکر این نکته ضرورت دارد که در دسترس قرار دادن اطلاعاتی که به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌ها و راهکارهای صحیح‌تری را در مقابل مشکلات پیش رویتان اتخاذ کنید، تنها در صورتی امکان‌پذیر است که پایگاه‌های داده‌ی عظیمی بر روی فضای مجازی و در دسترس عموم قرار گیرد تا سرمنشأ خلاقیت‌ها و ایده‌های عموم مردم جامعه برای حل مشکلاتشان گردد.