وضعیت داده باز در جهان، سال 2013

  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
  • ۱ دقیقه زمان مطالعه
  • یک دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین خانی
  • لینک کوتاه:

سازمان ملل معتقد است برای دستیابی به اهداف توسعه پایداری که برای جهانِ بعد از 2015 تعریف شده، همه‌ی کشورها نیاز به یک «انقلاب داده‌ای» دارند. تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد عدم وجود اطلاعات باز بر ارائه‌ی خدمات عمومی از […]

وضعیت داده باز در جهان، سال 2013

سازمان ملل معتقد است برای دستیابی به اهداف توسعه پایداری که برای جهانِ بعد از 2015 تعریف شده، همه‌ی کشورها نیاز به یک «انقلاب داده‌ای» دارند. تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد عدم وجود اطلاعات باز بر ارائه‌ی خدمات عمومی از طرف دولت‌های مختلف، اثرات نامطلوب بسیاری دارد، به‌نحوی‌که می‌تواند راه گریز دولت از بسیاری از وظایفی باشد که بر عهده اوست. اگر اثرات مثبت سیاسی و اجتماعی داده باز به یک فهم همگانی تبدیل شوند، فعالیت عمومی بیشتری برای انتشار مجموعه داده‌هایی که در اختیار دولت‌ها است صورت خواهد گرفت. داده‌هایی که می‌تواند نقش بسزایی در جهت‌دهی به برنامه‌ریزی‌های کلان ملی و بین‌المللی داشته باشد.

«وضعیت‌نگار داده باز» گزارشی است که از سال 2013، پس از تصویب منشور داده باز در نشست کشورهای عضو گروه‌ G8 هر دو سال یک‌بار توسط «بنیاد وب» به هدایت «تیم برنرز-لی»(مخترع پروتکل http)، منتشر می‌شود. نسخه اول این گزارش در سال 2013 و نسخه دوم آن در ژانویه 2015 منتشرشده است. بنا بر قاعده، نسخه بعدی این گزارش در سال 2017 منتشر خواهد شد. این گزارش در صدد آن است که وضعیت داده باز را در کشورهای مختلف مورد ارزیابی قرار دهد. برنرزلی معتقد است که داده باز باید به‌عنوان یکی از حقوق اصلی شهروندی برای همه مورد قبول حکومت‌ها و دولت‌مردان قرار گیرد و برای تحقق آن تلاش کنند.

برای مطالعه‌ی اولین گزارش منتشر شده در سال 2013 و بارگیری آن، ادامه مطلب را ببینید. در مطالب بعدی، گزارش سال 2015 و خلاصه‌ی فارسی آن منتشر خواهدشد.



از صندوق بیان بارگیری نمایید.

دریافت
عنوان: Opendata Brometer
حجم: 4.86 مگابایت
توضیحات: 2013 Global Report