خیابان من را تعمیر کنید؛ جلوه‌ای از مشارکت شهروندی

  • ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

موسسه غیرانتقاعی Mysociety  که یکی از موسسات فعال و بسیار موفق در زمینه وبسایت ها و اپلیکیشن های  حوزه داده باز و شفافیت است در سال ۲۰۰۷ پروژه ای با نام  FixMyStreet را راه اندازی کرد که امروزه به یکی […]

خیابان من را تعمیر کنید؛ جلوه‌ای از مشارکت شهروندی

موسسه غیرانتقاعی Mysociety  که یکی از موسسات فعال و بسیار موفق در زمینه وبسایت ها و اپلیکیشن های  حوزه داده باز و شفافیت است در سال ۲۰۰۷ پروژه ای با نام  FixMyStreet را راه اندازی کرد که امروزه به یکی از سامانه های موفق در زمینه گزارش های شهروندی برای رفع و حل مشکلات و مسائل شهری تبدیل شده است.در این پست این سامانه را بیشتر معرفی می کنیم.

مشارکت شهروندی

پروژه FixMyStreet  یک وبسایت و اپلیکیشن موبایلی مبتنی بر نقشه  است که به شهروندان این قابلیت را می دهد تا به سادگی بتوانند مشکلات شهری مانند خرابی چراغ های یک خیابان، وضعیت نامناسب سنگ فرش ها و پیاده رو ها، دیوار نوشته ها و هر مشکل دیگری در حوزه مسائل شهری را به شهرداری و مسئولین اطلاع داده و پیگیری نمایند.

تصویر زیر صفحه اول این وبسایت را نشان می دهد. برای دسترسی به این سایت بر روی این لینک کلیک کنید.

صفحه اول وبسایت fixmystreet

فرآیند ثبت یک مشکل شهری

در این وبسایت یا اپلیکیشن با طی یک فرآیند ساده، شهروندان می توانند به راحتی مشکلات را به واحد مربوطه در شهرداری ارسال نمایند. تصویر زیر فرآیند ثبت یک مشکل را نشان می دهد که به راحتی و بدون نیاز به ثبت نام در سایت هر شهروند میتواند با ثبت و اطلاع مشکل به مسئولین از طریق همین سامانه این مشکل را پیگیری نماید.

فرآیند ثبت مشکل

برخلاف برخی سامانه های داخلی از جمله سامانه ۱۳۷ شهرداری که در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشور راه اندازی شده است، این سامانه به دلیل یکپارچه بودن در بسیاری از شهرها و کشور های جهان و یکسان بودن پلتفرم وبسایت، هزینه ها را به شدت کاهش داده و تجارب بسیار گرانبهایی را  جمع آوری نموده است.

آدرس برخی از کشورهای که از این سامانه استفاده می کنند برای نمونه در جدول زیر آمده است:

جدول کشورهای تحت نرم افزار fixmystreet

نکته قابل توجه دیگری که در مورد این وبسایت وجود دارد این است که مسائل و معضلاتی که توسط شهروندان در این سامانه ثبت می گردد بر روی نقشه به همراه تصاویر ارسالی  توسط شهروندان و سایر جزییات مربوط به این مساله قابل دسترسی می باشد.

تصویر یک مشکل ارسالی توسط شهروندان

تصویر بالا یکی از مشکلات ارسالی توسط شهروندان در مورد یک دیوار نوشته است که تصویر و نقشه دقیق این مشکل نیز برای همه شهروندان  قابل مشاهده است. همان گونه که مشاهده می فرمایید این مشکل ۴ دقیقه بعد به واحد مربوطه ارجاع شده است و همانطور که در تصویر نیز مشخص است این معضل حل شده است و با نماد Fixed مشخص گردیده است.

علاوه بر این در قسمت پایین این مشکل ،مکانی برای بحث و یا نظرات سایر شهروندان تعبیه شده است که هر شهروند میتواند نظرات و یا راه حل هایی که به ذهنش می رسد و یا هر نکته ای که به رفع این مشکل کمک می کند را به راحتی بیان کند.

ویژگی جالب دیگر این سایت نمایش  تمام مشکلات و معضلات شهری ای است  که  قبلا در سامانه ثبت شده است. بر اساس این داده ها به راحتی می توان مشکلات گذشته و تمامی مسائلی که تا به حال در هر منطقه رخ داده است را مشاهده نمود.

جدول مشکلات و مسائل شهری

بر اساس تصویر بالا مشکلات و معضلات شهری  در تقسیم بندی های مختلفی در هر محله  و منطقه و بر اساس تاریخ و قدیم و جدید بودن یا حل شدن و نشدن مسائل مشخص گردیده اند.

مشکلات یک منطقه بر روی نقشه شهر

تصویر بالا مشکلات حل شده و یا ارسالی توسط شهروندان را بر روی نقشه به همراه تاریخ دقیق و جزییات هر یک از این مشکلات نمایش می دهد که می تواند برای مراجعه کنندگان بعدی، مدیران شهری،تصمیم گیرندگان،محققان و دانشجویان اطلاعات گرانبهایی را فراهم سازد.

آخرین مشکلات ارسالی

تصویر بالا آخرین مشکلات ارسالی توسط شهروندان و آمار مشکلات اخیر را نمایش می دهد. برای مثال در هفته گذشته بیش از ۴ هزار مشکل در این سامانه از طریق وبسایت و اپلیکیشن های موبایلی ارسال گردیده است.

نگاهی به داخل

سامانه های  ۱۳۷ که به لحاظ کارکرد بیشترین شباهت را به سامانه FixMyStreet دارد در بسیاری از شهرهای کشور راه انداری شده اند که البته بسیاری از ویژگی های خاص این سامانه را ندارند.در بسیاری از شهرها سامانه ۱۳۷ صرفا دارای خطوط تلفنی هستند و پایگاه اینترنتی یا اپلیکیشن موبایلی برای ارتباط شهروندان وجود ندارد.

در شهرهایی از جمله تهران که سامانه ۱۳۷ به نسبت سایر شهرها از قوت بیشتری برخوردار می باشد، در مقایسه با سامانه معرفی شده دارای نقص هایی می باشد. عدم وجود گزارش دهی دقیق از مشکلات گذشته ،عدم نمایش مشکلات سایر شهروندان و عدم امکان نظردهی و مشارکت بیشتر مردم و شهروندان از جمله مشکلات سامانه فعلی ۱۳۷ شهرداری تهران می باشد که با این وجود در کشور جزو بهترین سامانه های داخلی می باشد.

نکته دیگری که می توان ذکر کرد عدم استفاده شهرداری های کشور از یک وبسایت و پلتفرم یکسان به جهت کاهش هزینه و هم چنین تجمیع تجارب است. در صورتی که همه شهرداری های کشور از یک پلتفرم یکسان استفاده نمایند امکان مقایسه عملکرد شهرداران،استفاده بهتر و تصمیم گیری  دقیق تر در کلان کشور و اداره بهتر شهرها را موجب می شود.