داشبورد شهروندی؛ پایگاهی برای ارائه اطلاعات شهری به مردم

  • ۲۲ فروردین ۱۳۹۵
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

شهر ادمنتون مرکز استان آلبرتای کانادا با جمعیتی بالغ بر  800 هزار نفر، جزو موفق ترین شهرهای کانادا در حوزه داده باز بر اساس شاخص های اعلام شده از سوی مراکز و موسسات کانادایی است، این شهر در کنار وبسایت […]

داشبورد شهروندی؛ پایگاهی برای ارائه اطلاعات شهری به مردم

شهر ادمنتون مرکز استان آلبرتای کانادا با جمعیتی بالغ بر  800 هزار نفر، جزو موفق ترین شهرهای کانادا در حوزه داده باز بر اساس شاخص های اعلام شده از سوی مراکز و موسسات کانادایی است، این شهر در کنار وبسایت ها و اپلیکیشن های مختلفی که در حوزه داده باز و شفافیت ارایه کرده است، وبسایتی مختص شهروندان و  یک داشبورد و تابلوی شهروندی طراحی کرده است که اطلاعات ارزشمندی در حوزه های مختلف اقتصادی، آموزشی،بهداشتی و امثالهم را در آن منتشر می نماید.

داشبورد شهروندی

شهر ادمنتون که در سال 2015 «جایزه داده باز» را از« انجمن داده باز کانادا»  و برخی موسسات دیگر دریافت کرده است،در سال 2010 وبسایت داده باز خود را ایجاد می نمایدو هم اکنون و با گذشت شش سال از زمان افتتاح این وبسایت، بیش از 900 مجموعه داده و تصویرسازی مختلف را در پایگاه خود قرار داده است. (در این لینک وبسایت را ببینید)

تصویر زیر صفحه اول این وبسایت را نشان می دهد:

شهرداری ادمنتون

مفهوم داده باز در شهرداری ادمینتون از اهمیت بالایی برخوردار بوده است به طوری که در برنامه راهبردی این شهر که در بازه سال های 2009 تا 2018 نوشته شده است به این موضوع به طور خاص اشاره شده است. (برای مشاهده این مطلب می توانید به سند دو صفحه ای شهرداری ادمینون در مورد داده باز در برنامه راهبردی این شهر در این لینک مراجعه نمایید)

معرفی پایگاه

اطلاعات موجود در این پایگاه  به شش دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از : حمل و نقل، خانواده،محیط زیست، شهری،اقتصاد و مالی. هر یک از این دسته بندی های کلی نیز در زیر مجموعه خود چندین شاخص مختلف و اطلاعات مفید برای شهروندان را ارایه می دهد.

edmenton 2

اطلاعات جزیی تر در ذیل دسته بندی های بالا به نوعی اهداف شهرداری ادمینتون در افق 2018 می باشند که به صورت دقیق و با شاخص های کاملا واضح مشخص گردیده است.برای مثال در تصویر زیر و در ذیل دسته شهری(Urban Form )  هشت شاخص مختلف نشان داده شده است. این هشت شاخص با مشخص کردن اهداف چشم انداز و  وضعیت فعلی شهر ادمینتون میزان انحراف و نزدیکی به آن هدف را به خوبی و در قالب نمودار نشان می دهد.

edmenton 3

در تصویر بالا  همانطور که در زیر تصویرر مشخص شده است، دایره های رنگی در صورتی که :

سبز رنگ  باشند نشان دهنده رسیدن به هدف و یا رد شدن از هدف است

زرد رنگ باشند به معنای نزدیک بودن به هدف است

قرمز رنگ باشند به معنای ضعف در وضعیت فعلی است که نشان دهنده توجه بیشتر و تلاش برای وضع فعلی دارد

در مورد دایره هایی که به رنگ آبی می باشند، در شرایط فعلی جز اهداف مشخص نشده اند و فعلا در حال اندازه گیری هستند تا در شرایط بعدی وضعیتشان مشخص شود.

پروژه های شهری در ادمنتون

تصویر بالا پروژه های در حال ساخت در شهر ادمنتون را بر روی نقشه به همراه میزان پیشرفت نشان می دهد.

«پایگاه داشبورد شهروندی شهرداری ادمنتون» با افزایش شفافیت،کارآمدی، اثربخشی و بهبود عملکرد شهری توانسته است گام بزرگی را در حرکت این شهر به سمت شهرهای هوشمند بردارد. این پایگاه با ارایه اطلاعات مختلفی از نقشه سینماهای مختلف،مراکز تفریحی،ورزشگاه ها،مکان های تاریخی، پروژه های شهری و درصد پیشرفت،مکان های دارای پوشش وای فای، آنها و بسیاری دیگر از اطلاعات از جمله 900 مجموعه داده و تصویرسازی مختلف، با سرعت بسیار زیادی تعداد کاربران و مشاهده کنندگان خود را در سال 2013 به رقمی در حدود یک میلیون و 600 هزار بازدید کننده برساند.حجم داده های ارزشمند و جالب این پایگاه به حدی است که برای هر شهروند و هر بازدید کننده ای در نگاه اول بسیار جالب و جذاب است که در پست های بعدی به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

دارایی های در معرض فروش در شهرداری ادمنتون

تصویر بالا دارایی هایی که توسط شهرداری ادمنتون در معرض فروش قرار گرفته شده است را بر روی نقشه نشان می دهد که اطلاعات جزیی تر از هر ساختمان یا واحد تجاری را میتوان در فایل های ضمیمه شده مشاهده کرد.

پیشنهاد

مشابه این پایگاه ها  و وبسایت ها کم و بیش برای بسیاری از شهرهای جهان وجود دارد، اما یکپارچگی و پوشش بسیار خوب بسیاری از امکانات شهری، مسائل وموضوعات مربوط به خانواده ها، مکان های تفریحی و تاریخی و بسیاری از داده های شهری در شهر ادمنتون در کانادا کم نظیر می باشد. ایجاد مشابه چنین وبسایت هایی برای شهرهای کشور می تواند گامی در جهت بهبود عملکرد شهری کلان شهرهای کشور از جمله تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و اهواز  و در مراحل بعدی برای سایر شهرها باشد.

البته ایجاد چنین پایگاه هایی  در قدم اول نیازمند جمع آوری و ثبت داده ها با شرایط و استانداردهای مشخص داده باز می باشد که متاسفانه هنوز در این مرحله دارای مشکلات اساسی هستیم و با وجود اطلاع رسانی برخی از اطلاعات شهری به صورت پراکنده اما استانداردهای قابل استفاده توسط رایانه و مبتنی بر استاندارد داده باز غالبا رعایت نمی شود.