نمونه موفق شفافیت مالی در یک دهکده کوچک

  • ۲۷ دی ۱۳۹۴
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: نویسنده میهمان
  • لینک کوتاه:

بحث شفافیت همواره برای نهادها و سازمان های بزرگ از جمله شهرهای بزرگ از اهمیت بالاتری نسبت به شهرهای کوچک برخودار بوده است  اما در این میان، برخی شهرهای کوچک نیز وجود دارند که عملکرد بسیار خوبی حتی نسبت به […]

نمونه موفق شفافیت مالی در یک دهکده کوچک

بحث شفافیت همواره برای نهادها و سازمان های بزرگ از جمله شهرهای بزرگ از اهمیت بالاتری نسبت به شهرهای کوچک برخودار بوده است  اما در این میان، برخی شهرهای کوچک نیز وجود دارند که عملکرد بسیار خوبی حتی نسبت به شهرهای بزرگ از خود به جای گذاشته اند. به همین دلیل در این نوشته ما به جای معرفی شهرهای بزرگ موفق در حوزه شفافیت شهری، به دنبال معرفی یک دهکده به نام ولینگتون در ایالت کالیفرنیا هستیم. این دهکده طبق سرشماری سال های اخیر میلادی جمعیتی معادل  60 هزار نفر و مساحت آن نیز در حدود ۱۱۶ کیلومتر مربع می باشد.

این دهکده از حدود سال 2010 اطلاعات مالی و مشروح درآمدها و هزینه های مالی خود را در قالب ها و فرمت های خاص که در برخی شهرهای دیگر آمریکا نیز نمونه آن برای نمایش اطلاعات مالی مشاهده می شود، در وبسایت خود در این لینک قرار داده است.

معرفی وبسایت دهکده ولینگتون

در صفحه اول این سایت شما می توانید به منوهای مختلفی دسترسی داشته باشید و از آن طریق انواع نمودارها و انواع نمایش های مختلف درآمدها یا هزینه های شهری را در چند سال اخیر که این وبسایت طراحی شده است را مشاهده نمایید.

 wellington financial transparency

تصویر زیر نمودار دایره از میزان هزینه های انجام شده در بخش های مختلف از جمله امور عمومی شهری، پارک ها و مراکز تفریحاتی،هزینه های اجرایی و مدیریتی و سایر اطلاعات مربوطه است.مقایسه هر یک از بخش ها و یا رشد و کاهش سهم هر بخش می تواند به شهروندان علاوه بر مشاهده عملکرد دقیق مالی، نوعی اعتماد و تمایل برای مشارکت بیشتر با شهرداری ها را ایجاد نماید.

wellington financial transparency 2

البته با کلیک بر روی هر یک از بخش های درآمدی و هزینه ای می توان جزییات بیشتری از هریک از اقلام مالی را مشاهده نمود برای مثال با کلیک بر روی General Administration، جزییات بیشتری در مورد ریز هزینه ها در بخش های مختلفی چون فناوری اطلاعات،هزینه های اجرایی مدیریت و سایر اطلاعات مربوطه نمایش داده می شود که در برخی اقلام این جزییات تا چند لایه مختلف وجود دارد.

wellington financial transparency

در  بخش دیگر این سایت می توان اطلاعات مالی اعم از هزینه و یا درآمد را به صورت سرانه  و بر اساس جمعیت حدود 60 هزار نفری این دهکده به دست آورد.

wellington financial transparency

تصویر بالا مشخص می کند که در سال مالی 2015 به ازای هر نفر چقدر درآمد در شهرداری کسب شده است برای مثال به ازای هر نفر 421 دلار مالیات و به ازای هر نفر 105 دلار بابت اعطای مجوزهای مربوط به شهرداری، درآمد مالی جذب شده است.

مقایسه با شهرداری های کشور

در صورتی که وبسایت و پرتال شهرداری های مختلف  کشور را مشاهد کرده باشید، عدم رعایت اصول اولیه ارایه اطلاعات به صورت استاندارد و البته یکجا برای ایجاد و امکان مقایسه بین شهرهای مختلف حتما برای شما مشکلاتی را فراهم می کند.تقریبا هر شهرداری در کشور اطلاعات مالی خود را در صورت انتشار-که البته برخی نیز اصلا منتشر نمی کنند- به یک فرمت و قالب خاص ارایه می کنند که مشابه سایرین نمی باشد.

برای مثال در شهرداری تهران ارایه اطلاعات مالی به صورت فایل پی دی اف می باشد که در این لینک می توانید جزییات بیشتر را مطالعه بفرمایید. در برخی موارد شاید حجم اطلاعات و جزییاتی که شهرداری تهران در گزارش خود ارایه کرده است به مراتب بیشتر از برخی مشابه های خارجی است اما عدم ارایه اطلاعات به صورت استاندارد و در قالب های متداول بین المللی امکان استفاده از آن ها را به شدت کاهش داده است.البته ناگفته نماند که تعداد زیادی از شهرها و کلانشهرهای کشور حتی همین سطح از اطلاعات را هم در اختیار شهروندان خود قرار نمی دهند.

پیشنهادات

ایجاد یک پرتال یکسان و با قالب مشابه در همه شهرداری های کشور که با یک شمای گرافیکی جذاب و ساده بتواند حداکثر اطلاعات را در اختیار شهروندان و سایر افراد از جمله محققان، برنامه نویسان و صاحبان کسب و کار و غیره قرار دهد.(هزینه این کار در صورت ایجاد قالب یکسان برای همه شهرداری ها به شدت پایین و ناچیز به شمار می آید  و قابلیت مقایسه را به راحتی فراهم می سازد)

ایجاد این پرتال می تواند علاوه بر شهرداری ها شامل سایر نهادهای عمومی غیر دولتی از سنخ شهرداری ها از جمله هلال احمر، کمیته امداد، سازمان تامین اجتماعی و غیره  نیز شود.