سامانه ملی قوانین و مقررات

  • ۲۷ دی ۱۳۹۴
  • 2
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: ابوالفضل زارع
  • لینک کوتاه:

سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران(dotic.ir)، سامانه‌ای است که به منظور دسترسی آسان شهروندان به قوانین، مقررات، طرح‌ها و لوایح ایجاد شده است. سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، سامانه‌ای است که قوانین و مقررات در […]

سامانه ملی قوانین و مقررات

سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران(dotic.ir)، سامانه‌ای است که به منظور دسترسی آسان شهروندان به قوانین، مقررات، طرح‌ها و لوایح ایجاد شده است.

سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، سامانه‌ای است که قوانین و مقررات در آن ثبت شده و در دسترس مردم قرار می‌گیرد. همچنین از طریق این سامانه می‌توانید پیگیر وضعیت طرح‌ها و لوایح در جریان نیز باشید.

این سامانه بخش‌های مختلفی را داراست که به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

1. فهرست اجمالی قوانین

در فهرست اجمالی قوانین می‌توانید به قوانین مصوب توسط مجلس شورای اسلامی، مجلس تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی و … دسترسی داشته باشید.

از امکاناتی که در این صفحه در دسترس می‌باشد، می‌توان به قابلیت فیلتر کردن قوانین بر حسب تصویب کننده، تاریخ تصویب، نوع قانون و … می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از این ابزار، سریع و راحت به مجموعه قوانین مورد نیاز خود، دسترسی پیدا کنید.

از دیگر قابلیت‌های مهم این سامانه، قابلیت خروجی گرفتن به اکسل، HTML، فایل متنی و پرینت می‌باشد. این قابلیت باعث می‌شود که با استفاده از خروجی‌هایی مانند اکسل، بتوان داده‌ها را تحلیل کرده و از نتایج این تحلیل استفاده کرد.

2. فهرست اجمالی مقررات

از طریق فهرست اجمالی مقررات، دسترسی به آیین‌نامه‌ها، تصمیم‌نامه‌ها و … تصویب شده فراهم می‌باشد. امکاناتی که در این فهرست وجود دارد، همانند امکانات فهرست اجمالی قوانین بوده و دسترسی به مقرره یا مجموعه مقررات را آسان می‌کند.

3. فهرست طرح‌ها و لوایح در جریان

در این صفحه از سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی، می‌توانید طرح‌ها و لوایح در جریان و آخرین وضعیت آن‌ها را مشاهده کنید.

برای دسترسی آسان‌تر به لایحه و طرح مورد نظر، می‌توانید از گزینه‌های موجود برای فیلتر کردن ب اساس تاریخ اعلام وصول، آخرین مرحله رسیدگی، نوع رسیدگی، نوع فوریت و وضعیت نهایی استفاده کنید.

البته یکی از نقاط ضعف مهمی که این قسمت داراست، عدم ارائه خروجی‌های مناسب در فرمت‌های متفاوت می‌باشد زیرا شما فقط می‌توانید لوایح و طرح‌ها را پرینت بگیرید.

جمع بندی

سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، گامی در راستای تحقق شفافیت قوانین و مقررات در کشور می‌باشد. اما تا رسیدن به شرایط مطلوب در زمینه شفافیت قوانین و مقررات و مشارکت بیشتر مردم در فرایند قانون‌گذاری، فاصله زیادی وجود دارد. به همین دلیل نباید به سطح موجود اکتفا کرده و به آن راضی باشیم؛ بلکه باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا بتوانیم کشور را در مسیر پیشرفت به جلو ببریم.