کدام دانشگاه بهتر است؟ بررسی نمونه‌ای از کاربردهای داده باز و شفافیت آکادمیک

  • ۱۲ آبان ۱۳۹۴
  • 4
  • بدون دیدگاه
  • نویسنده: محمدحسین خانی
  • لینک کوتاه:

شما برای این‌که بفهمید کدام دانشگاه برای تحصیل بهتر است چه می‌کنید؟ رتبه‌ی جهانی آن را نگاه می‌کنید یا می‌بینید که فارغ‌التحصیلان آن جه جاهایی مشغول به کار هستند؟ شاید هم همواره تعدادی از دانشگاه‌ها به عنوان دانشگاه خوب در […]

کدام دانشگاه بهتر است؟ بررسی نمونه‌ای از کاربردهای داده باز و شفافیت آکادمیک

شما برای این‌که بفهمید کدام دانشگاه برای تحصیل بهتر است چه می‌کنید؟ رتبه‌ی جهانی آن را نگاه می‌کنید یا می‌بینید که فارغ‌التحصیلان آن جه جاهایی مشغول به کار هستند؟ شاید هم همواره تعدادی از دانشگاه‌ها به عنوان دانشگاه خوب در ذهن ما نقش بسته است که اجازه نمی دهد انتخاب‌های بهتری داشته باشیم. در هر حال این سایت (collegescorecard.ed.gov) کنکوری‌های آمریکایی را از دست دفترچه و مشاور خلاص کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین گزینه را عمدتا از نظر هزینه‌های تحصیل و آینده‌ی شغلی و درآمد آن‌ها انتخاب کنند.

بخش‌های سایت

در صفحه اصلی شما می توانید تمامی دانشگاه‌هایی که به انتخاب شما نزدیک‌تر هستند را مشاهده کنید. کافی است که اطلاعاتی از قبیل طول دوره تحصیلی، سطح تحصیلاتی را که می‌خواهید در آن شرکت کنید، رشته‌ی مورد علاقه‌تان، محدوده مکانی دانشگاه و هم‌چنین وسعت دانشگاه از لحاظ تعداد دانشجو در حال تحصیل را به سایت بدهید. در قسمت جست‌و‌جوی پیشرفته هم می‌توانید دانشگاه‌ها را به تفکیک دولتی و یا خصوصی بودن و انتخاب یک اقلیت دینی خاص از یکدیگر مجزا کنید. البته اگر چندین دانشگاه خاص هم مورد نظرتان هست کافی است تا اسم این دانشگاه‌ها را به سایت بدهید و اطلاعات آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

در اینجا مجموعه اطلاعات و داده‌هایی که این سایت برای یک دانشگاه در اختیار شما را می‌گذارد را در یک نمونه با هم بررسی می کنیم.

در بخش اول، اطلاعات جامعی در مورد هر دانشگاه داده می شود. مکان، وسعت، طول تحصیل، وضعیت خصوصی یا دولتی بودن آن، موقعیت جغرافیایی و هم‌چنین سه ستون آماری که به ترتیب نشان‌دهنده‌ی میانگین هزینه‌ی سالانه، نرخ فارغ‌التحصیلی و شهریه‌ی دانشگاه است، از جمله اطلاعاتی است که برای مقایسه‌ی کلی دانشگاه‌ها با یکدیگر در این قسمت آورده شده است. خطی که در میان هر یک از ستون‌های آماری است نشان‌دهنده‌ی میانگین آن شاخص در وسعت کشور است. مقایسه‌ی سطح دانشگاه با میانگین ملی هم کمک شایانی به فهم جایگاه دانشگاه در کشور می‌کند.

در این بخش، هزینه‌ی سالانه‌ی زندگی در این دانشگاه به صورت میانگین آورده شده است. البته برای این که متقاضی به تخمین دقیق‌تری از هزینه‌های خود برسد، پنچ گروه خانواده با درآمدهای متفاوت در نظر گرفته شده است که میزان هزینه‌ها برای هر یک از این گروه‌ها متفاوت است. برای مثال دانشجویی از یک خانواده با درآمد متوسط باید مبلغی در حدود بیست و یک هزار دلار را برای مخارج سالانه‌اش در نظر بگیرد. البته مسئله‌ی تخمین هزینه‌ها به همین‌جا ختم نشده است و با مراجعه به تارنمای اصلی دانشگاه هم می‌توان در این زمینه اطلاعاتی را بدست آورد :

کمک‌هزینه‌ها و وام‌ها

در بخش سوم، اطلاعاتی درباره‌ی کمک‌هزینه‌ها و وام‌هایی که به متقاضی تعلق می‌گیرد آمده است.  برای مثال در دانشگاهی که با هم بررسی می‌کنیم، پنچاه و یک درصد دانشجویان موفق شده‌اند تا وام‌های فدرالی دریافت کنند و هم‌چنین تابه حال بیست و هفت میلیون دلار به دانشجویانی که دوره‌ی کارشناسی را به اتمام رسانده‌اند وام داده شده است. در این قسمت هم‌چنین روش دریافت کمک‌هزینه و وام در سایت وام‌های دانشجویی فدرال پیوست شده است که با جست‌وجو می‌توان توضیح کارآمدی از مراحل آن را در کلیپ تصویری زیر بدست آورد.

در این بخش می‌توانید درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، و درصد دانشجویانی که بعد از سال اول دانشگاه، برای ادامه تحصیل به دانشگاه بازمی‌گردند را مشاهده کرده و آن را با شاخص ملی مقایسه کنید. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، در دانشگاه نمونه آزمایشی ما نود  چار درصد دانشجویان بعد از یک‌ سال تحصیل در دانشگاه، تمایل دارند تا ادامه‌ی تحصیل دهند و هشتاد و شش درصد آن‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند.

در قسمت پنجم، درصد میانگین درآمد دانشجویان این دانشگاه از سالی که وارد دانشگاه می شوند آمده است. هم‌چنین در مقایسه‌ای ابراز شده است که نود و یک درصد دانشجویان این دانشگاه درآمد بیشتری را از زمانی که تنها مدرک دیپلم دبیرستان را در دست داشتند به خود اختصاص داده‌اند.

در این بخش اطلاعاتی راجع‌به دانشجویانی که در دانشگاه تحصیل می‌کنند داده شده است. در سمت راست اطلاعات نژادی از قبیل حضور دانشجویان سفیدپوست، آسیایی، اسپانیایی و سیاه پوست داده شده است و در سمت چپ نیز وضعیت اقتصادی، اجتماعی دانشجویان آمده است. برای مثال شانزده درصد دانشجویان این دانشگاه خانواده‌ای با درآمد کمتر از چهل‌هزار دلار دارند که موفق شده‌اند کمک‌هزینه‌ی فدرالی برای هزینه‌های دانشگاه را به خود اختصاص دهند.

در بخش هفتم، می‌توانید سطح علمی دانشجویان دانشگاه را به‌وسیله میانگین نمرات آن‌ها در آزمون‌های استانداردشده را ارزیابی کنید. اطلاعات امتیازهای دانشجویان در آزمون‌های مهارت‌های آکادمیک دانشجویان، ریاضی، مهارت نوشتن و آزمون کالج آمریکا در این قسمت آورده شده است.

سرانجام در بخش آخر برنامه‌های اصلی و مباحث آموزشی مهم دانشگاه معرفی شده و رشته‌ها و زمینه‌هایی که متقاضی می‌تواند در آنها شرکت کند را نیز ثبت کرده است.


جمع‌بندی

همان‌گونه که دیدید به کمک این سامانه متقضیان تحصیلات عالی، می‌توانند انتخابی دقیق، آگاهانه و همه‌جانبه داشته باشند. به طور قطع اگر گزارش‌ها و آمارها و اطلاعات دقیقی از دانشگاه‌ها و نهادهای آموزش عالی به‌صورت پیوسته بر روی بستر اینترنت قرار نمی‌گرفت، طراحی و ساماندهی سامانه‌ای که بتواند اطلاعات دسته‌بندی‌شده و منظم را در اختیار افراد قرار دهد و آن‌ها را در تصمیماتشان یاری کند غیر‌ممکن بود.

 یک سؤال: به نظر شما آیا متقاضیان تحصیلات عالی، تنها مخاطبین این سایت هستند؟